Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Individuellt alternativ'

Individuellt alternativ

Introduktionsprogram för dig som inte är behörig för studier på nationella program

Individuellt alternativ är ett Introduktionsprogram för dig som är obehörig till gymnasiet och som vill läsa in grundskoleämnen som du saknar godkända betyg i.

Syftet med programmet är att du ska kunna gå vidare till yrkesintroduktion, till annan fortsatt utbildning ex. på nationellt program eller till arbetsmarknaden. Här får du en individuell studieplan som anpassas efter dina behov, mål och förutsättningar.

På individuellt alternativ varvas teoretiska ämnen med motivationshöjande inslag som till exempel körkortsteori, fysisk aktivitet, mat och bak samt bild, färg och form. Tanken med de motivationshöjande ämnena är att ge dig mer kraft till dina huvudämnen. Varje elev får önska vilka motivationshöjande inslag du vill fördjupa dig i. Praktik på heltid eller deltid kan också ingå i utbildningen. Praktiken anpassas även här efter elevens behov.

Hanna Henfridsson

studie- och yrkesvägledare