Studera hos oss

Kontakta Midgårdsskolan

Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Midgårdsskolan är en gymnasieskola där du får växa och utvecklas i en kreativ miljö oavsett vilket program du väljer. Vårt mål är att förbereda dig inför livet efter gymnasiet och ge dig goda förutsättningar för fortsatta studier eller arbete.

Våra program:

Läsåret 2023/24 har vi tre högskoleförberedande program (estetiska, samhällsvetenskaps-, och naturvetenskapsprogrammet) samt anpassat gymnasium (två nationella program) och introduktionsprogram.

• Högskoleförberedande program
    På våra högskoleförberedande program har du möjlighet att påverka innehållet i din utbildning. Hos oss finns ett stort urval av valbara kurser, både inom estetiska och teoretiska ämnen, vilket ger dig frihet att välja kurser utifrån dina intressen och mål.
  • Introduktionsprogram
    Introduktionsprogrammen ger dig som inte är behörig till ett nationellt program möjlighet att få behörighet att komma in på ett nationellt program, eller utbildning för att söka dig vidare till ett arbete.
  • Anpassat gymnasium
    På anpassat gymnasium får du en fyraårig utbildning som ger en god grund för att studera vidare, söka arbete och kunna delta aktivt i samhällslivet.

Mer information om respektive program hittar du längre ner på sidan.

Vill du prova på hur det är att vara elev hos oss?

Är du intresserad av något av våra program men skulle vilja veta lite mer innan du bestämmer dig? Då är du varmt välkommen att göra ett praktiskt skolorienteringsbesök, ett s.k. PRASO-besök hos oss. Under prason får du följa med en elev/klass under en halv dag, vara med på lektioner, träffa lärare och elever och äta i matsalen.

Mer information om PRASO hittar du här.

Skolverkets information och filmer om de olika programmen

Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du skolverkets information och filmer om samtliga program. Klicka dig fram till det du är intresserad av.

Utbytesstudent på Midgårdsskolan

Midgårdsskolan tar emot utbytesstundeter, ansökan och mer information hittar du här.

Senast uppdaterad: 8 april 2024
Sidan publicerad av: Joel Sjödin