Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Estetiska programmet inriktning Modedesign'

Estetiska programmet inriktning Modedesign

Högskoleförberedande program för dig som vill ha flera valmöjligheter i framtiden
1 Inriktning:
  • Modedesign

"Framtidens mode är hållbart"

Vi välkomnar modedesign till Midgårdsfamiljen. Ny estetisk inriktning 2025!

Är du intresserad av mode och design och vill fördjupa dig i hållbart modeskapande? Då är estetiska programmet inriktning modedesign en utbildning för dig!

Om utbildningen

Här får du möjlighet att dyka in i modeteckning, experimentera med material, göra moodboards och skapa grunder för kollektioner som sätter hållbarhet i fokus. Det mesta av undervisningen i de estetiska ämnena sker i halvklass där du får lära dig den kreativa processen från idé till slutprodukt. Inslag under utbildningen kommer även vara utbyte med andra skolor, studiebesök och gästande föreläsare. Dina viktigaste verktyg både under och efter utbildningen blir sax, penna, dator, symaskin, mönster och tyger – tillsammans med din kreativa drivkraft såklart.

- Vi har ett överflöd av textilier som råvara och det finns ett stort behov av nya kreativa lösningar. För att möta utmaningen behöver vi gå bortom den tekniska och kemiska produkutvecklingen på fiber- och materialnivå, och istället fokusera på designmetoder som kan hantera ett oförutsägbart textilflöde.

- Anna Lidström, lektor vid textilhögskolan i Borås och tidigare elev hos oss.

Hållbart mode och entreprenörskap, går som en röd tråd genom hela utbildningen. Det handlar om att skapa möjligheter för dig att möta framtidens utmaningar inom modedesign på ett hållbart och kreativt sätt, samtidigt som du förbereds för en arbetsmarknad i ständig förändring. Till exempel kommer du att få utveckla kunskaper om och färdigheter i redesign vilket innebär att omforma textildesign som redan existerar och att ta vara på materialen vi har omkring oss utifrån olika perspektiv.

En utbildning för dig

Utbildningen är för dig som vill fördjupa dig inom hållbar modedesign och drömmer om att jobba inom mode, design och formgivning. Du får en solid estetisk grund samtidigt som du utvecklar ditt personliga uttryck och din kreativa förmåga. Det estetiska programmet ger dig också högskolebehörighet med möjlighet att studera vidare inom helt andra ämnen. Du behöver inte ha några särskilda förkunskaper inom bild, sömnad eller modeskiss för att söka utbildningen - det du behöver kunna får du lära dig här hos oss!

Efter studenten

Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program som öppnar dörrar till en mängd olika yrken och vidare studier på högskola eller universitet efter studenten. Inriktningen modedesign ger dig dessutom en bra grund för vidare studier inom bild-, konst- och design så som Konstfack, Beckmans, Umeå Institute of Design och Textilhögskolan i Borås.

Maxa din utbildning!

Din utbildning består av 2500 poäng varav 2200 poäng utgör programmets bas. I basen ingår både gymnasiegemensamma ämnen, t.ex. svenska och matematik, och olika bild-, design-, och modeämnen. De resterande 300 poängen väljer du själv hur du vill använda. Vi har ett brett urval av valbara ämnen vilket gör att du både kan välja att fördjupa dig ytterligare inom din inriktning eller läsa ämnen från andra utbildningar som ger dig en bredare kompetens, fler meritpoäng eller högre behörighet inför fortsatta studier. Oavsett vilka ämnen du väljer får du en högskoleförberedande utbildning och våra studie- och yrkesvägledare finns här för att hjälpa dig i ditt val.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs ett för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Ämnen och poäng

• Gymnasiearbete 100
Under utbildningen
  • Projekt/beställningar mot externa uppdragsgivare