Utmärkande för Rödängsskolan är; god stämning, sammarbete och kreativt lärande. På vår och höst betar fåren i den närliggande hagen. Detta läge används genom att ofta ha verksamhet i naturen. Barnen har möjlighet att dagligen åka skidor eller bygga kojor. Skogen är den del av skolgården.
Elever på vår skola har ett planerat skolspår från förskoleklass till årskurs 6. Det ger förutsättningar för en sammanhållen utbildningskvalitet och kontinuitet för eleven. Ett skolspår kan omfatta en eller flera skolor. Läs om vilket skolspår som erbjuds för elever på denna skola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skolans motto är ”Alla barn är allas barn.” Det innebär att de vuxna är noga med att se alla barn och att finnas där barnen är. Det finns alltid gott om personal ute när det är rast och skolan arbetar aktivt med hur man är mot varandra. Barnen är under vissa tillfällen indelade i faddergrupper med blandning av barn från alla klasser för att lära känna varandra.
Skolan har också gemensamma aktiviteter för alla elever såsom skridskomorgon, gemensam julshow och båtrace. För att lära känna alla barn och för att personalen ska ha möjlighet att träffa varandra för att planera upp verksamheten har man ofta verksamhet med varandras barn. Exempelvis håller personal från 3:ans arbetslag i verksamheten i förskoleklass en gång i veckan medan förskoleklassens personal planerar.
Undervisningen på skolan är varierad, väl genomtänkt och sker ofta på ett lekfullt sätt. Det är viktigt att eleverna förstår syftet med undervisningen och känner sig delaktiga. Det här läsåret fokuserar vi på läsförståelse och pedagogiska miljöer. All personal på skolan är välutbildade och det finns en specialpedagog som hjälper de barn som behöver extra stöd och utmanar de som behöver extra utmaningar.
På Rödängsskolans fritidshem får barnen en meningsfull fritid fylld av lek, skapande och fysisk aktivitet. Barnen ska känna sig trygga med vuxna och andra barn. På fritidshemmet ska barnen få goda förutsättningar att utveckla sin sociala kompetens och självständighet. Utanför dörren finns Rödberget och ängen med sina naturliga lekplatser. Vi-känslan på skolan är stor, personal på hela skolan samarbetar och delar med sig av kunskaper och erfarenheter. Fritidsverksamheten vilar extra tungt på att utveckla följande förmågor: kommunikation, samarbete, reflektion och kreativitet.
På Rödängsskolans fritidshem är fritidsgrupperna alltid små.
När skoldagen är slut fortsätter lärandet, fast i självvald form. När barnen gör aktiva val är inlärningspotentialen stor. Lärandet sker hela dagen. Leken är ett meningsfullt lärande, som ska genomsyra all verksamhet.
Visste du att vår skola/förskola är med i ett projekt för att få eleverna/barnen att äta mer hållbar och hälsosam skolmat?
Tillsammans med er vårdnadshavare, barnen/eleverna och personalen i köket vill vi hitta nya sätt att väcka intresse
för maten vi äter och hur den påverkar miljön och hälsan.
I det här projektet tar vi ett helhetsgrepp om ämnet mat, både i undervisningen, vid måltiden och i planeringen av vår
verksamhet. Det är en del i vårt arbete med Lärande för hållbar utveckling, LHU och det här är några exempel på vad
vi gör hos oss:
Vi odlar
Vi lagar mat utomhus
Vi har undervisning om hälsosam kost
Vi besöker bondgård och matvaruaffär
Alla behövs för att vi ska få till en förändring. Som vårdnadshavare kan du vara med och bidra genom att visa intresse
för vad eleverna äter i skolan och samtala kring vad ni äter hemma och var den maten kommer ifrån.
I projektet samverkar vi med kommunens måltidsservice, upphandlingsbyrån, miljö- och hälsoskydd och Naturskolan.
Vi byter också erfarenheter med andra skolor och förskolor som är med.
Projektet heter School Food 4 Change och Umeå kommun har beviljats EU-medel för att under fyra år arbeta för mer
hållbara måltider i förskolan och skolan.
Förutom vårt direkta arbete med eleverna i skolan arbetar projektet även med andra frågor, till exempel att väcka
allmänhetens intresse och engagemang för hållbar skolmat och göra det enklare att köpa in mat från små lokala
livsmedelsprducenter.
Läs mer om projektet på www.umea.se/sf4c