Alla elever ska trivas, känna sig trygga och uppleva studiero i skola och fritidshem.
Alla elever i åk 2 ska i Skolverkets bedömningsstöd klara godkänd nivå i svenska och matematik, 70% av dem ska i början av våren nått den högre nivån.
Alla elever i åk 6 ska på våren nå minst betyg E i kärnämnena, 50% av dem ska nå betyg B eller högre.
På Innertavleenheten har vi ett skolenhetsråd där föräldrar, pedagoger och rektor träffas två gånger per termin. Där diskuteras enhetens aktuella frågor och framtida utveckling. Alla klasser på Innertavle skola har klassråd en gång per vecka. Idéer och synpunkter tas sedan vidare till elevrådet som leds av rektor. Förutom elevråd finns det också ett miljö- och matråd samt ett trygghetsråd. I dessa ingår representanter från varje klass samt ansvariga pedagoger.
· Vi bemöter alla elever och vuxna på ett positivt sätt.
· Vi hälsar på alla elever varje morgon.
· Vi arbetar med positiv förstärkning för att lyfta och uppmuntra gott beteende.
· Vi har rastvärdar ute på varje rast.
· Vi skickar hem veckoinformation samt uppmanar vårdnadshavare att kontakta skolan vid funderingar.
· Vi arbetar efter vår plan mot diskriminering och kränkande behandling samt arbetar aktivt med elevversionen av planen.
Det gör vi bl a genom att:
o arbeta aktivt med konflikthantering när konflikter uppstår
o arbeta aktivt med diskrimineringsgrunderna
o arbeta aktivt med värdegrundsfrågor
o genomföra trivselenkäter varje termin
· Hos oss råder nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling.
· Vi arbetar aktivt för att alla elever ska känna delaktighet och ta ansvar.
· Vi arbetar med en tydlig lektionsstruktur och kooperativt lärande som innebär fokus på samarbete och lärande mellan elever.
· Vi arbetar för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever.
· Vi genomför regelbundna utvärderingar med eleverna.
· Vi har klassråd, fritidsråd, LHU*-råd, trygghetsråd och elevråd.
· Vi har veckobrev, utvecklingssamtal, skolråd, föräldramöten och öppet hus för att göra vårdnadshavarna delaktiga i sina barns skolgång.
· Årskurs 5 har en dags PRAO på vårterminen.
· Vi har en väl fungerande samverkan mellan skola, fritids och förskola.
· Vi har samverkan mellan årskurserna.
· Förskolan har regelbunden femårsverksamhet i skolans lokaler.
· Årskurs 5 får prova på att arbeta i matsalen.
· Personalen deltar i nätverksgrupper inom skolområdet och projekt i samverkan med Umeå universitet.
· Vi har engagerade och utbildade pedagoger.
· Vi strävar efter att alla elever ska nå målen och utvecklas vidare så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
· Vi arbetar aktivt mot skolans långsiktiga mål och genomför regelbundna utvärderingar.
· Vi utmanar eleverna genom att erbjuda uppgifter på en högre nivå.
· Vi synliggör elevernas framsteg.