Vi arbetar för att skapa en miljö där elever och vårdnadshavare känner att de får vara med och påverka. Tillsammans med vårdnadshavare och lärare sätter eleverna upp egna mål för sitt lärande. Det gör att eleverna känner sig motiverade att tar ett större ansvar. Utifrån ålder och mognad deltar eleverna även i andra delar av undervisningen.
Skolan har cirka 16 elever i varje klass och minst en utbildad lärare ansvarar för varje årskurs. Vi samarbetar i två arbetslag, F-1, 2-3 där även pedagoger från fritids ingår. Klasstorlekarna och tillgången på pedagoger gör det möjligt att gruppera eleverna på olika sätt beroende på arbetssätt och individuella behov. Alla klassrum har en interaktiv tavla, smartboard, och tillgång till datorer och andra digitala verktyg.
Undervisningen genomsyras av ett formativt och differentierat arbetssätt, vilket gynnar elevernas individuella lärande. Formativ bedömning är ett förhållningssätt som gör eleverna medvetna och delaktiga i sitt lärande och ett differentierat arbetssätt anpassar uppgifterna så att varje elev utmanas utifrån sin kunskapsnivå.
Läsförståelse är viktigt i alla ämnen och därför arbetar vi medvetet och strukturerat med olika lässtrategier redan från förskoleklass.
Elever som rör sig mycket lär sig mer. Vi uppmuntrar till fysiska aktiviteter genom att arrangera lekar under raster och friluftsdagar.