Kontakta Bergatrollet

Besöksadress: Loftvägen 6

Kontakta personal

Inskolning

Bildtext (Ändras i inställningar och glöm inte alt-text)

Barnen som börjar hos oss har olika erfarenheter och bakgrunder från förskolemiljö och att bli lämnad av sin förälder. Vårt syfte med inskolningen är att lära känna och se alla barns olika behov för att kunna ta det stora steget att kunna bli lämnad på förskolan och känna sig trygga här.

Inskolningen sker i en mindre grupp där även föräldrarna möts och får en god inblick i förskolans verksamhet. Med detta vill vi skapa tillit och förtroende till förskolan. Den första inskolningsveckan ligger fokus på att barnet ska lära känna miljön, oss pedagoger och att du som förälder är närvarande på avdelningen.

När vi i samråd med er vårdnadshavare känner att ert barn är redo att vara utan er på avdelningen en stund så får ni prova vinka och lämna barnet på avdelningen en liten stund. Dessa stunder blir längre och längre och detta varierar från barn till barn. Du som förälder, känn ingen stress om ditt barn behöver dig nära och bekanta sig med miljön lite längre. Alla barn är olika och har varierande behov.

Att lägga grunden

Föräldrasamverkan

En bra föräldrasamverkan är en av förutsättningarna för en väl

fungerande förskola. Föräldrasamverkan kan se ut på många olika vis; inskolning, det dagliga samtalet, föräldramöte, föräldrafika, utvecklingssamtal, arbetskvällar etc. …

Trygghet
Det gäller att du som förälder är positivt inställd till att ditt barn ska börja på förskolan Bergatrollet. Din positiva inställning smittar nämligen av sig på ditt barn och då känner sig barnet tryggt.

Var intresserad vid inskolningen
Oavsett vilken typ av inskolning man har bör du som förälder vara aktiv. Som aktiv förälder deltar du i och intresserar dig för allt det som barnen gör under inskolningen. Du sitter med och sjunger och leker.

Gott samarbete med personalen
Inskolningarna kan se olika ut, men oavsett vilken typ av inskolning ditt barn har är det ett bra tillfälle att få inblick i förskolans vardag. Om du som förälder har några funderingar-våga då fråga! Ibland kanske vi inte kan lämna ett svar direkt, utan behöver samråda i arbetslaget innan vi tar ett gemensamt beslut. Vi pedagoger tar ansvar för att säga till dig som förälder när det är dags att lämna ditt barn första gången, där ser vi till det enskilda barnet och barngruppens bästa.

Var tydlig vid lämningen
När det är dags att lämna ditt barn på förskolan är det viktigt att du som förälder bestämt dig för att gå, även om ditt barn börjar gråta. Du måste lita på att gråten går över och att vi kommer att ta hand om ditt barn. Om du som förälder går tillbaka när ditt barn gråter så får barnet signalen att ”okej, gråter jag så kommer mamma/pappa tillbaka”. Ge istället oss och barnet en chans att bekanta oss med varandra. Oftast går gråten över snabbt. Men skulle barnet vara otröstligt ringer vi självklart till dig. Tänk på att det är du som förälder som överlämnar ditt barn till oss istället för att barnet ska känna att det är vi som ”tar” barnet ur famnen från dig.

Låt ditt barn få utforska
Låt ditt barn få upptäcka avdelningen på egen hand. Sitt som sagt gärna med, men följ inte efter ditt barn hela tiden. Var gärna på samma ställe, så kan barnet känna en trygghet i att det vet var du finns, utan att det får ett behov av att alltid ha dig nära.

Viktigt att tänka på

• Kläder för alla väder! , 123.3 kB. Märk barnens kläder, skor och annan utrustning med ditt barns förnamn. Vi vill inte ha ev. släktingars eller kamraters namn på era barns saker. Detta är speciellt viktigt när vi hjälper varandra mellan avdelningarna eller när vi har vikarier.
  • Du ansvarar för att det finns lämpliga kläder för inne och utevistelse på ditt barns hylla. Rensa så att den inte är överfylld och ta för vana att titta i torkskåpet varje dag för att plocka ur ev. kläder.
  • Se över blöjor och nappburk med jämna mellanrum. En vädjan: Ej Up&Go blöjor.
  • Du ansvarar för att barnet har rätt sovutrustning, separata sovkläder, sovsäck etc. för alla årstider. Tillbehör som behövs till vagnen är myggnät och regnskydd. Bädda vagnen och fäll i liggläge.
  • Fyll i barnens närvarotider i Tempus och vid förändringar är det viktigt att ni meddelar pedagogerna på förskolan. Skriv kommentarer i Tempus gällande sjukdom och frånvaro.
  • Friskskriv ditt barn dagen innan barnets återkomst. För vår planering är det av stor vikt att veta om ditt barn kommer tillbaka. Varje barn är unikt på sitt sätt !
  • Mer information kring barns sjukdomar och vistelse i förskolan hittar ni på http Länk till annan webbplats.:// Länk till annan webbplats.www.1177.se Länk till annan webbplats.
  • Läs dagligen information som finns på din avdelning och information som finns på Lärum. Det är ditt ansvar att hålla dig informerad om vad som händer.
  • Alltid lämna aktuella nummer och även lämna nummer till eventuell växel, arbetsgivare eller annan person i din närhet så vi kan nå dig vid en akut situation gällande ditt barn.

Vi vi vill ge ditt barn så mycket tid och bra dagar som möjligt när det är hos oss på förskolan Bergatrollet!

Senast uppdaterad: 28 september 2023
Sidan publicerad av: Elin Sundelin