Kontakta Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Skapande Lördag hösten 2024

Välkommen på Skapande lördag! Skapande lördag är en gratis familjeaktivitet på Kulturskolan Hamnmagasinet med öppettiderna 12.00-15.00. Denna termin kör vi första skapandelördag på Klossen, Ålidhem . Här får både små och stora barn göra olika typer av skapande aktiviteter, det kan vara skapande i ateljén, dansa eller spela trummor, prova på ett instrument, eller prova kostym och leka i sagorummet. Vi har också flera läshörnor och krypin där barn kan få ta det lite lugnt. Allt med fokus på barnens kreativitet och rörelsefrihet. Vissa lördagar visar vi också en scenkonstföreställning vid två tillfällen.

På Skapande lördag är alla barn välkomna, både barn med mycket spring i kroppen och barn som gärna vill ha det lite lugnare. Vi försöker alltid erbjuda en bredd av aktiviteter som ska passa så många som möjligt.

Fika serveras denna termin i caféet och betalas med Swish. Ingång sker som tidigare via Kulturskolans ingång.

Besöksadress: Kulturskolan Hamnmagasinet, Västra Strandgatan 4, 903 26 Umeå

Plats: Hamnmagsinet

Lördag 9 november 12:00-15:00

två färgglada figurer som kikar ner i en låda

Monster

Med Jenny Thornéus, dramapedagog och Eva Karlsson, bildpedagog, Kulturskolan
Tider: 12.30 och 14.00
Målgrupp: en familjeföreställning för barn 5 år och uppåt
Längd: 30 minuter
Antal: 40 platser. Begränsat antal platser, gratisbiljetter delas ut från 12:00
Lokal: Svarta lådan
Det flyttar in ett monster på vinden. I smyg. Ett riktigt litet monster som stökar runt bland gamla strumpor och byråer och ställer till oreda. Så får man inte göra tycker hyresvärden och tänker kasta ut monstret. Men det är lättare sagt än gjort för monstret är nämligen världsbäst på kurragömma och kan rätt som det är byta skepnad.

Med Frida Hammar på Kulturskolan
Tid:
Antal platser:
Drop in i mån av plats, inga biljetter
Lokal: Dramarummet
Här kan du prova på animationstekniken stop motion. Vi har 5 animationslådor = 5 olika sällskap kan skapa samtidigt. Drop in i mån av plats.

Skapa i Ateljén

Med Jennie Skoglund och Emma Skog pedagoger, Kulturskolan
Tid:
Målgrupp:
För alla åldrar
Antal platser:
Drop in i mån av plats, inga biljetter
I vår stora ateljé får små och stora skapa tillsammans. Här får ni prova på att skapa med olika tekniker och material. Pedagoger finns alltid på plats för att inspirera och hjälpa till.

Dans och trummor med Didier

Med Didier Blekou, danspedagog
Tid för trumworkshop: 12:15 & 13:45 (från 3 år)
Tid för dansworkshop:
13.00 & 14:30 (alla åldrar)
Målgrupp: Trummor från 3 år och dansen är för alla åldrar
Längd: 30 minuter.
Antal: 12 platser till trummor samt 20 platser till dansen. Begränsat antal platser, gratisbiljetter delas ut från 12:00
Lokal: Fack 2
Kom och dansa modern afrikans dans tillsammans med danspedagogen Didier Blekou! Didier har också med sig sina Djembe-trummor så att barnen tillsammans får skapa rytmisk musik i en trumworkshop.

Sagorummet med teatergarderoben

Här är det fritt fram för lek och rollspel! I vårt mysiga sagorum finns allt från skogsglänta till kungatron. Bara fantasin sätter gränserna. I teatergarderoben finns utklädningskläder som passar både stora och små fria för alla att använda.

Senast uppdaterad: 25 oktober 2024
Sidan publicerad av: Angelica Barahooi Johansson