Kontakta Kulturskolan

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Foto: Simon Öhman Jonsson

Kulturskolans filmläger 2024

För dig som tycker om att skapa film, prata film och umgås med andra som är intresserade av film. Ett roligt och kreativt läger där du får massor med inspiration, idéer och nya vänner! Lägret äger rum den 29 november - 1 december och är för dig 13-17 år.

Filmlägret sker samtidigt som den årliga festivalen Umeå Filmfestival 2024. Det innebär en fullspäckad helg fylld av filmworkshops, visningar, häng och intressanta samtal. Ett läger där intresset för film, skaparglädjen och gemenskap står i centrum. Vi som arbetar med lägret lägger stort fokus på att alla ska känna sig välkomna och trygga, du behöver inte ha någon erfarenhet av filmskapande sedan tidigare. Kom som du är! Alla lägerledare har lång erfarenhet av filmverksamhet för unga.

Lägrets innehåll

Lägret startar på fredagen med incheckning på Ålidhemsskolan, vi gör oss hemmastadda i lokalerna, träffar ledarna, fikar och lär känna varandra. Efter fikat är det dags för lägrets första workshop! Efter det äter vi middag, tittar på film, spelar spel, umgås och peppar inför festivalen. På lördag efter frukosten kommer vi att ha en regi-workshop och på eftermiddagen åker vi tillsammans ner på stan för att gå på filmfestivalen! På kvällen äter vi middag ute på stan och sen åker vi tillbaka till skolan för att hänga, äta snacks och göra olika fria aktiviteter. På söndagen äter vi frukost och packar ihop oss inför hemresan.

Ett mer detaljerat schema med innehåll, tider och matplanering kommer skickas ut till alla som är anmälda på lägret när det närmar sig.

Umeå Filmfestival 2024

Vi kommer gemensamt att besöka den årliga filmfestivalen Umeå Filmfestival som för den elfte gången äger rum i Umeå centrum. Umeå Filmfestival har sin grund i och arbetar utifrån tre grundteman; jämställdhet i filmbranschen, ett nordligt perspektiv samt film & samtal. Vi kommer att gå till festivalen i grupp och tillsammans besöka några av festivalens aktiviteter. Mer information finns på filmfestivalens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lägrets ledare

Bild på filmlärare Ragnar Bragason

För dig mellan 13-17 år

Lägret vänder sig till dig som är mellan 13-17 år (ish!). Inga förkunskaper krävs. Vi tar emot deltagare från hela Västerbotten!

Lägret börjar fredag 29 november och avslutas på söndagen 1 december.

Det här ingår i lägret:

• Resekostnader (milersättning eller kollektivtrafik till Umeå, ersättning mot kvitto)
  • Frukost, lunch, mellanmål och middag alla dagar.
  • Boende, övernattning i kommunens lokaler med personal på plats dygnet runt. Killar och tjejer sover i separata rum.
  • Filmworkshops och fördjupande samtal
  • Filmutrustning och arbetsmaterial
  • Filmvisning på Umeå Filmfestival Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Kursavgiften är 500 kronor, har du behov av avgiftsbefrielse kontakta enhetschef Jenny, se kontaktuppgifter nedan.

Har du frågor om lägret?
Kontakta enhetschef Jenny Forslund jenny.forslund@umea.se eller lägerledaren Ragnar Bragason ragnar.bragason@umea.se

Senast uppdaterad: 16 oktober 2024
Sidan publicerad av: Josefin Löfgren