Majaelever fick pris vid Unga forskares semifinal

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Fredag 1 mars hölls en av semifinalerna i Utställningen Unga forskare i Umeå, som är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. Majaeleverna Victoria Niska och Johan Dellbring tog sig inte bara vidare till Sverigefinalen, utan tog även hem "publikens pris". Priset delades ut av landhövding Helene Hellmark Knutsson.

Eleverna hade gjort posters och befann sig på Unga forskares utställning på Curiosum för att berätta om sina gymnasiearbeten och svara på frågor från juryn och andra besökare som var på plats.

Elevernas gymnasiearbete "PFOA. Hot mot vegetation?" handlar om växters påverkan av PFOA från textilindustrin. Sverigefinalen hålls i Södertälje Science Park 8-11 april 2024.

https://ungaforskare.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information kontakta:
Monika Vestling
lektor Naturvetenskapsprogrammet