Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Bygg- och anläggningsprogrammet'

Bygg- och anläggningsprogrammet

För dig som vill bygga och underhålla hus och fastigheter
2 Inriktningar:
  • Husbyggnad - skolförlagd
  • Måleri - skolförlagd

Bygg- och anläggningsprogrammet på Dragonskolan vänder sig till dig som vill arbeta med att bygga, måla, underhålla och göra ombyggnationer av hus och fastigheter.

Du får lära dig att arbeta med byggnation och får kunskap om hur man bygger rationellt, säkert och miljömässigt samtidigt som du får kunskaper om branschens olika yrken och arbetsprocesser.

Byggbranschen erbjuder en rad intressanta yrken och inom den här utbildningen lägger du grunden till en karriär inom byggbranschen. Under första året får du prova på en rad olika yrkesområden.

Under första terminen i årskurs 1 väljer du vilken inriktning (husbyggnad eller måleri) du vill fortsätta. Vi strävar efter att tillgodose elevernas önskemål om inriktning på programmet. När det är fler sökande än organisationsplatser tillämpas meritvärdet från årskurs 9 som urvalsprincip.

I årskurs 2 och 3 får du också arbeta ute på olika företag inom ”ditt” yrke. Du får arbeta på både stora och små företag. Då har du chansen att visa upp dig för olika arbetsgivare och skaffa dig bra referenser.

Du har även möjligheten att välja till grundläggande högskolebehörighet och kommer efter avslutade studier att vara behörig att söka till utbildningar inom yrkeshögskolan. Det finns möjlighet att bredda dig ytterligare genom att kombinera yrkesutbildningen med att läsa särskild behörighet. Kontakta din studie- och yrkesvägledare för mer information.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

Inriktningar

Husbyggnad ger kunskaper i nybyggnation, renovering och ombyggnation av bostäder och lokaler samt även broar och andra anläggningskonstruktioner.

Måleri ger kunskaper i ny- och ommålning av invändiga och utvändiga ytor, uppsättning av tapeter och väv samt kunskaper om färgens estetiska och skyddande värden.

Ämnen och poäng

• Engelska 5 100
  • Engelska 6 100
  • Historia 1a:1 50