• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Behöver du kontakt med kurator, skolsköterska eller någon annan ur elevhälsoteamet?

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Hej elever (och vårdnadshavare)!

Nu när skolan bedrivs på fjärr- och distans vill vi bara påminna er om att vi i elevhälsoteamen fortfarande finns tillgängliga för stöd, råd, pepp, vägledning eller annan hjälp! Ni når oss enklast via telefon/sms och mejl men vi har också möjlighet att koppla upp oss på Google Meet, FaceTime, m.m. Där kan vi ha videosamtal men även bara chatta om det känns mer bekvämt. Våra kontaktuppgifter hittar ni här Öppnas i nytt fönster.. Nedan finns även våra tips kring fjärr- och distansstudier.

Ta hand om er!

Med vänliga hälsningar,
Kuratorerna, skolvärdarna, elevkonsulenterna, skolsköterskorna, speciallärarna, specialpedagogerna och studie- och yrkesvägledarna på Dragonskolan

Så får du det att funka när du pluggar hemifrån

1. Gör en arbetsplats i hemmet:
Försök att hitta ett bra ställe i hemmet där du kan studera ostört. Ett ställe där du bara pluggar och inte gör annat. Gör din arbetsplats så trevlig och mysig du bara kan.

2. Rutin och struktur:
Det är viktigt att hålla fast vid dina vanliga rutiner. Kliv upp samma tid som vanligt, ät frukost, borsta tänderna, klä på dig. Istället för att gå till skolan går du till din arbetsplats i hemmet. Följ schemat och närvara utifrån de instruktioner du får av dina lärare.

Det kan vara bra att i förväg ha koll på hur dagen ser ut. Hur ser schemat ut, när ska jag äta lunch och vad ska jag äta. Håll dig till schemat. Jobba med ett ämne i taget. Håll pauser och kom ihåg att njuta av pauserna. Du har förtjänat dem. Se till att du äter lunch och mellanmål så att du orkar.

När du studerar, koncentrera dig bara på det. Stäng telefonen och om inte det räcker så lägg den i ett annat rum. Sedan när du har rast eller paus får du vara på telefonen så mycket du vill. Kom överens om gemensamma pauser med dina kompisar när ni kan vara i kontakt med varandra. Plugga gärna tillsammans online på samma sätt som ni gör i skolan.

Det är bra om du någon gång under dagen kommer ut i dagsljuset och rör på dig. Det gör dig piggare, förbättrar koncentrationen och kan även få dig att sova bättre på natten.

3. Om du känner oro och stress:
Att sitta ensam hemma och plugga på distans är en ovanlig situation. Att inte gå till skolan och träffa kompisarna kan påverka dig på olika sätt. Det kan kännas svårt att koncentrera sig och oro över hur det ska gå med studierna kan skapa stress.

Ta hjälp och stöd om du behöver! Vi på elevhälsan finns till för dig!

Känner du oro för situationen kring corona, att du själv skulle få smittan eller att någon i din närhet ska bli sjuk? Då är det bra att tänka på att en viss mängd information kan stilla vår oro men om du märker att du blir väldigt orolig av att titta på nyheterna, försök då att låta bli att se eller lyssna på sånt som gör dig mer orolig och rädd. Om någon pratar om sånt som gör dig orolig gå därifrån eller be hen sluta. Du kan själv välja vad du vill lyssna på.

Om du vill kan även välja att kontakta samtalsstöd utanför skolan, här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du kontaktuppgifter till olika stödlinjer.