Kontakta Maja Beskowskolan 7-9

Maja Beskowskolan 7-9

Besöksadress: Fridhemsvägen 8

Om högstadiet

På Maja Beskowskolan ska alla elever få en utbildning av hög kvalitet. Här är nyfikenhet och kunskap i fokus och möjligheter till nära samarbete med gymnasiet, universitetet, näringsliv och föreningsliv. Lärdomar som gör våra elever väl förberedda för framtiden.

Skolan är totalrenoverad och erbjuder moderna, ljusa och klimatsmarta lokaler. Skolbibliotek, skolrestaurang med foodcourt och det gemensamma torget med huvudentrén i trä är ett självklart blickfång som pulserar av liv, studier och samvaro.

Trygg och flexibel lärmiljö

Vi hjälper våra elever att lyckas med sitt skolarbete och på Maja Beskowskolan uppmuntras och accepteras hårt arbete. För att kunna fokusera på elevernas studieresultat krävs välfungerande stöd, elevhälsa, tydliga lektionsstrukturer och tydligt ledarskap hos lärare och rektor.

Skolan är uppbyggd i fyra olika hemvisten där eleven har sitt skåp i det egna hemvistet. I varje hemviste finns lärarrum, klassrum och kunskapstorg med olika typer av studieytor. Vi kallar det "den lilla skolan i den stora skolan”. Eleverna har närhet till många vuxna i en skola som präglas av omtanke om varandra. Det bidrar till samarbetsklimat och studiero i en trygg och flexibel lärmiljö som möter elevernas olika behov.

Trivsel och rörelseaktiviteter

För att skapa trivsel och rörelse under skoldagen arbetar vi tillsammans med eleverna för att välja ut material för rastaktiviteter som finns på vårt aulatorg och i högstadiets utemiljö.

Möjlighet till fördjupat lärande

Vi tror också på att samarbeta med andra för att skapa de bästa möjligheterna för vidare studier och arbetsliv, inte minst genom vår närhet till Maja Beskowgymnasiet och att utveckla samarbeten med universitetet, föreningslivet och näringslivet.

Välkommen till en skola med omtanke om alla och studieresultat i fokus!

Aulatorget, klicka på bilden för större vy. Foto: Fredrik Larsson

Stort skolbibliotek, klicka på bilden för större vy. Foto: Fredrik Larsson

Kunskapstorg på högstadiet, klicka på bild för större vy. Foto: Fredrik Larsson

Maja Beskowskolan ligger drygt en kilometer öster om centrala Umeå. Från centrala Umeå till Maja Beskowskolan är det ca 5 minuters cykeltur. Det tar ca 15 minuter att promenera samma sträcka.

Närmaste hållplatserna är Fabriksgatan med lokalbussarnas linje 1, 5, 8 och 9 samt Gammlia och Fridhemsvägen med linje 2 och 7. För tidtabeller se: tabussen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gå en digital rundtur Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Maja Beskowsskolan är uppdelad i Hus 1-12. Högstadiet håller till i hus 1, 2, 3 och 6. Bibliotek, information och cafeteria finns i anslutning till skolans huvudentré. Maja Beskowhallen (idrottshallen) ligger närmast Fridhemsvägen, aulan ligger i Hus 2 det vill säga längst upp mot Hamrinsberget (gå in via huvudentrén och passera biblioteket), skolrestaurangen ligger i Hus 11 mot Blå vägen (väg 531). Gymnasiet håller till i Hus 4, 5, 7, 8 och 10.

Alla klassrum har ett nummer som är uppbyggt på följande sätt:
hus + korridor + rumsnummer. Till exempel ligger klassrum 1212 i hus 1, på våning 2 och rum nr 12.

Senast uppdaterad: 9 januari 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin