Klass 4 på Innertavle skola vinner pris för klimatsmart snilleblixt

Kontakta Innertavle skola F–5

Innertavle skola F–5

Besöksadress: Innertavle 29

Klass 4 på Innertavle skola har vunnit första pris i Natur & Miljöbokens årliga klasstävling som anordnas tillsammans med Miljömärkningen Svanen och Håll Sverige Rent. Tillsammans har klassen skapat ”Vårt samhälle 2.0” med byggnader och fordon som tack vare elevernas innovativa idéer fungerar klimatsmart.

Klass 4 på Innertavle skola

Klass 4 på Innertavle skola.

I Natur & Miljöbokens klasstävling var årets uppdrag att skapa uppfinningar med utgångspunkt i det Globala målet #9 – Hållbar industri, innovationer och infrastruktur Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Nya idéer och innovationer är grunden för hållbara lösningar, på detta sätt skapas nya möjligheter och bidrar till en bättre användning av befintliga resurser.

Av 1 700 inskickade bidrag stod klass 4 på Innertavle skola som segrare. Förutom prischecken på 15 000 kr fick klassen fika, blommor och diplom under en prisutdelning i början av maj.

Skapades på en temadag om miljö

Läraren Marlene Ödling och hennes elever hade arbetat med projektet under en längre tid. Hon berättar att de fick Natur & Miljöböckerna till skolan redan under hösten. Böckerna användes både som en extra bok om eleverna blev färdiga med andra uppgifter och i den gemensamma undervisningen. Tidigt såg hon att eleverna hade många idéer på hur dagens miljöproblem skulle lösas.

– Vi brukar uppmärksamma Earth Hour på olika sätt på vår skola. I år valde jag att baka ihop tävlingen och en temadag med fokus på miljö och det Globala Målet #9. Resultatet blev en dag med mycket innovativa idéer, skaparlust och samarbete, säger Marlene.

Det vinnande bidraget byggdes under temadagen och består av olika nyskapande byggnader och fordon för ett mer hållbart samhälle. I samhället, som är byggt i papper, ser vi bland annat bilar och fabriker som är anpassade för att på olika sätt hjälpa naturen att komma på rätt köl igen.

En av uppfinningarna är en smart skorsten som med hjälp av växter omvandlar fabrikers koldioxidutsläpp till syre.

Tävlingsjuryns motivering till det vinnande bidraget löd:
”Med inlevelse och visionära innovationer i 3D har klassen tillsammans byggt upp ett samhälle 2.0, som visar en värld där teknik och uppfinningar arbetar tillsammans för en hållbar livsstil. Ännu ett imponerade bevis på att samarbete är bäst!”

– Av 1 700 bidrag utsågs vårt som vinnare. Det känns superroligt och vi är jättestolta! I höst ska vi planera hur vi kan använda vinstpengarna till något roligt inom området natur och miljö, säger Marlene.

Ta del av hela tävlingsbidraget här , 1005.9 kB, öppnas i nytt fönster..