Våren 2024 deltog klass 8a på Ersängsskolan i en internationell tävling från IMSCC, International Math and Science Creative Competition 2024. Två elever i klassen tog hem andraplatsen som nu tar dem vidare till final i Sydkorea i höst.
– Curiosum i Umeå tipsade om tävlingen som flera skolor i Sverige deltar i. Då vi jobbar med materialet 4DFrame bestämde jag mig för att anmäla klassen till tävlingen. Resan finansieras helt av Skolverket där det ingår att besöka en skola i Sydkorea, delta i en workshop med forskare som specialiserat sig på 4DFrame samt en dag för att utforska sevärdheter, berättar Aline Lindberg, bildlärare på Ersängsskolan.
Uppdraget gick ut på att "Skapa en modell av den bästa tänkbara utformningen av ett trångt utrymme. Man ska ha plats att utföra vetenskapliga experiment och samtidigt ha de utrymmen som behövs för att kunna trivas, bo och arbeta".
Tävlingen ska stimulera innovation och kreativt tänkande genom att arbeta med att lösa problem och omsätta idéer med materialet 4DFrame. Eleverna skulle beskriva sin idé och koppla konstruktionen till ett eller flera av de globala målen samt beskriva tekniska och vetenskapliga principer.
– Vi har skapat en modul för att ha en lång omloppsbana runt månen. Mycket är baserat på ISS rymdstation. Genom att bosätta sig på månen måste man ha ett hållbart system för att ett samhälle skulle kunna bli till. Detta hade kunnat vara en modell till andra städer. Med koppling till Globala målen 11. Med hjälp av mikrogravitationslådan kan man se hur växter och organismer beter sig på månen.
Inför resan och de kommande veckorna ska eleverna skapa en ordentlig skiss, modell och beskrivning på engelska som underlag för tävlingen i Sydkorea i oktober.
Fler nyheter