Kontakta Tanden

Tanden

Besöksadress: Historiegränd 26

Förskolan Tanden ligger på Ålidhem med närhet till skog, natur och bibliotek. Tanden har tre avdeningar; Korallen, Pärlan och Snäckan för barn 1-5 år. Förskolan har närhet till universitet och sjukhus och med bra bussförbindelser. På avdelningarna arbetar personal som är utbildade pedagoger; förskollärare och barnskötare.

Miljö

Vi har en ny och insprirerande utegård med många möjligheter för lek, aktivitet och lärande. Förskolan vill erbjuda en kreativ och lärorik miljö för barnen.

Trygghet

När barnen börjar på förskolan har vi en introduktionsperiod på två veckor. Introduktionen är viktig för att barnet ska känna trygghet och trivsel. Under introduktionen är föräldrarna med första tiden tillsammans med barnet. Snäckan är öppnings- och stängningsavdelning där ni hämtar och lämnar era barn. Frukost serveras klockan 07.30 och lunch klockan 11.00. Mellanmål äter vi klockan 14.00.

Lärande genom språk

På förskolan Tanden utgår vi ifrån Läroplanen för förskolan Lpfö-18 och en lokal arbetsplan för förskolan Tanden. Samverkan mellan avdelningarna sker kontinuerligt där barn och pedagoger möts och har gemensamma aktiviteter och projekt tillsammans. En viktig del i det arbetet är att utveckla barnens språk. Språkarbetet på avdelningarna sker dagligen i vardagssituationerna där pedagogerna är medvetna om på vilket sätt de tilltalar barnen för att de ska få reflektera och bli aktiva i sitt eget lärande.

Senast uppdaterad: 5 april 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark