Förskolan Sandvik ligger i centrala Holmsund och består av tio avdelningar. Vi jobbar med åldersnära grupper 1-3 år och 3-5 år och yngre och äldre barns avdelningarna samverkar nära med varandra. Förskolan har tre olika utemiljöer som är generösa för naturnära lek, rörelse och utforskande och en egen gymnastikhall där vi har rörelse inomhus. Alla måltider tillagas i förskolan egna kök
Vi har en grundstruktur med rutiner för dagen med förankring i läroplansuppdraget och vi arbetar med systematiskt kvalitetsarbete målstyrt och temainriktat.
Vårt arbetssätt bygger på tron på det enskilda barnets kompetens och vi utgår från barnens intressen när vi planerar vår verksamhet och miljö. Det kompetenta barnet ska vara delaktigt i sitt eget lärande och vi som pedagoger ska erbjuda barnen möjligheter att utforska sin värld utifrån sina förutsättningar. För oss är det viktigt att bygga upp en trygghet hos barnen då det är trygghet som ligger till grund för allt lärande.
På vår förskola har vi en kreativ miljö som utgår från barnens intressen för att väcka deras fantasi och inbjuda till lek och lärande. Miljön blir ett pedagogiskt redskap som skall stimulera och inspirera barnen till att söka kunskap. Hur rummen ser ut och används beror på barngruppens intressen och behov.
Förskolan Sandvik ligger centralt belägen i Holmsund med närhet till skog och hav. Vår närhet till dessa fantastiska miljöer ger oss stora möjligheter till att på nära håll följa naturens växlingar och göra många spännande upptäckter där alla sinnen utmanas.
Leken är en viktig aspekt i vårt arbete på förskolan, genom leken ges barnen utrymme att utveckla sina intressen, uttrycka egna tankar och idéer, bearbeta erfarenheter. I det sociala samspelet tränar barnen sin sociala förmåga och ges möjlighet att utveckla sitt eget tänkande, sitt språk och sin fantasi genom att berätta, reflektera och samtala, enskilt eller i grupp.
Vi arbetar med att inventera de material som barnen kommer i kontakt med i vår verksamhet. Vi utgår bland annat från Naturskyddsföreningens rekommendationer gällande vad som är giftigt eller skadligt för miljön. Vid inköp ska de material som barnen kommer i kontakt med vara godkända och hållbara. Vi jobbar även med hur vi är mot varandra i det sociala samspelet och i gemenskapen. Vi synliggör återvinning av matrester, papper, plast och förpackningar för barnen. Vi arbetar för att rörelse ska vara del av barnens naturliga vardag , vi har en gymnastiksal som vi använder regelbundet.
Läroplan för förskolan Lpfö 18 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skollagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.