Kontakta Grönstenen

Grönstenen

Besöksadress: Bärnstensvägen 2

Inskolning

Vi har valt gruppinskolning och det innebär att ni kommer att få möta andra familjer som inskolar sitt/sina barn samtidigt. Vi strävar efter att alla barn ska känna sig trygga här hos oss, därför är alla pedagoger på avdelningen delaktiga i ert/era barns inskolning

Att börja på förskolan är ofta en stor omställning för barnet. Det är vanligt med orolig sömn och att barnen blir mera känsliga under en period. Det är därför viktigt att avsätta god tid (ca 2 veckor) till inskolning.
I de fall där det behövs mer tid till inskolning kan inskolningsperioden med fördel åtföljas av en jourperiod den tredje veckan. Med jourperiod menas att barnet då har lite kortare dagar och ni som föräldrar är beredda på att snabbt infinna er i förskolan. Ni kommer att få preliminära inskolningstider för ert/era barns första vecka. Tiderna för andra veckan kan variera utifrån de enskilda barnens behov. Dom får ni i slutet av första veckan.

Ni som har barn som sover under dagen

På förskolan Grönstenen sover alla barnen ute i sina egna vagnar. Se gärna över barnens sovsaker och märk dem med barnens namn. Pga brandrisken får inga vagnar stå kvar inne på förskolan under natten utan måste tas hem eller lämnas utanför i ett öppet förråd.

När det är dags att säga ”Hej då”

Att lämnas eller lämna är inte alltid så lätt för vare sig barnet eller för er föräldrar. Om ni är trygga och positiva så är det första grunden till trygga barn. Det är viktigt att ni föräldrar gör ett tydligt avsked även om det leder till att barnet blir ledset. Att det blir känslor och tårar vid ett avsked är naturligt. Om barnet har napp, snutte eller någon annan trygghetssymbol är det bra om det finns på förskolan. Vi kommer att ha ett vinkfönster där barnen kan få vinka till er när ni går på morgonen. Det gäller för oss att tillsammans hitta goda och tydliga rutiner kring avskedet. Att göra på samma sätt varje dag skapar trygghet för barnet.

Senast uppdaterad: 31 augusti 2021
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin