Kontakta Fröhuset

Fröhuset

Besöksadress: Fruktvägen 5

Om oss

Förskolan Fröhuset ligger på Böleäng omringad av en fantastisk utegård. Förskolan har fyra avdelningar; två med yngre barn och två med äldre barn. På Fröhuset arbetar vi för att vår verksamhet ska varje trygg och lustfylld samt stötta varje barns enskilda lärande och utveckling.

På Fröhuset arbetar vi efter läroplanen Lpfö-18, den beskriver tydligt de mål som ska ligga till grund för vår verksamhet. Vi är också inspirerade av pedagogiken som har växt fram i staden och regionen Reggio Emilia i Italien.

Den förskola som barnen/familjen möter ska utgå från att varje barn är unikt med olika förutsättningar och som lär sig i samspel med sin omgivning. De ska känna sig delaktiga och ha möjlighet att påverka innehållet i verksamheten. Barn är kompetenta och vi vill ta tillvara på barnens egna drivkrafter och förmåga till att lära och använda sig av sina tidigare erfarenheter och kunskap. Vi vill även stimulera barnen att komma vidare i sin utveckling med utmaningar och nya erfarenheter.

Barnens lärande i centrum

Förskolans läroplan betonar att förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara trygg, rolig, utmanande och lärorik. Den betonar vikten av barns lek och den respekt vi måste visa barnen för det de provar och lär sig genom lek. I leken utvecklar barnen också sina sociala förmågor. Varje år erbjuds uppstartsamtal på hösten och utvecklingssamtal på våren för att följa upp barnets lärande och utveckling.

Värdegrundsarbete

Alla människor är lika värda och alla ska behandlas med respekt. På förskolan Fröhuset ser vi alla barn som unika och ser olikheter som en tillgång. Det är viktigt att både föräldrar, barn och pedagoger har inflytande i förskolans verksamhet.

För oss är trygghet och tillit grunden för ett livslångt lärande och vi utgår hela tiden från barnens egna behov. Vi arbetar aktivt med vänskap både bland de äldre och yngre barnen och "Okej med dig" materialet är en grundbult i detta arbete. Utöver detta är vår likabehandlingsplan ett levande dokument som genomsyrar förskolans arbete. Våra värdeord som ska synas och leva i allt vi gör är: Delaktighet, Glädje och Utforskande.

Samverkan förskola – förskoleklass

Övergången från en verksamhet till en annan är viktiga händelser för alla barn och föräldrar. På Tegs skolområde arbetar vi för att övergången mellan förskola och förskoleklass ska organiseras på ett sätt som ger barnet en god förberedelse. Vi samarbetar med förskoleklassen på Böleängsskolan som ligger I vårt upptagningsområde. Rektorer och pedagoger på området samverkar under året för att göra denna övergång så bra som möjligt för alla barn.

Samverkan förskola – hem

Att börja förskolan är en spännande tid  och vi på Fröhuset vill arbeta för ett gott samarbete från dag ett. Ni föräldrar är experter på era barn och en god samverkan med er är av yttersta vikt. Vi vill att både ni och era barn ska känna trygghet och att ni föräldrar får inblick i verksamheten och har möjlighet att påverka.

Läs mer om introduktion på förskolan.

Förskolemiljö

Vi ser miljön som den 3:e pedagogen som ska vara lustfylld, utmanande och tillgänglig för alla barn. Miljön ska stötta barnens lärande och vara estetisk, tydlig samt inspirerande. Alla barn är kompetenta om vi ger dem möjligheten till att vara det. Utifrån detta arbetar vi med valtavlor där barnen får träna på att göra egna val i miljön och träna på att stanna kvar i görandet/sitt val.

Lärande för hållbar utveckling

På Fröhuset försöker vi arbeta så hållbart som möjligt. Alla tre delar av Lärande för hållbar utveckling (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) ska samverka med allt vi gör och är grunden för en hållbar framtid. Vi har ett gemensamt projektarbete på förskolan som är "Barns relation till naturen och varandra" för att stärka barnens handlingskompetens i dessa frågor. Vi arbetar hela tiden aktivt tillsammans med att vi ska vara rädd om naturen, vår miljö och varandra. Våra inköp minskas genom att satsa på kvalitet istället för kvantitet och vi försöker att använda mycket okodat material samt naturmaterial. Barnen tar inte hem sina alster i någon högre utsträckning utan pärlor och övrigt återanvänds.

Senast uppdaterad: 20 maj 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin