Fördjupningslinjen

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Ansökan 24/25

Ansökan för läsåret 24/25 är nu stängd.

Fördjupningslinjen musik

Vill du prioritera ditt musicerande och ta chansen att utvecklas ännu mer? Kulturskolans fördjupningslinje vänder sig till dig som har stort intresse för musik och vill satsa på ditt musicerande under din högstadie- och gymnasietid. Här får du utökad tid på ditt huvudinstrument, undervisning på bi-instrument samt lektioner i musikteori. Du får många möjligheter till musicerande i ensembler, orkestrar eller körer och medverkar vid olika konserter. Undervisningen ger en god grund för högre musikstudier.

För att erhålla en plats krävs att du gör en provspelning som du förbereder tillsammans med din lärare. Provspelningen består av ett obligatoriskt och ett valfritt stycke samt en kort intervju av en jury. Juryn består av våra ledare inom fördjupningslinjen. Provspelningen äger rum vid slutet av vårterminen, specifik information om kommande provspelning finns tillgänglig att få av din lärare från februari.

Antalet lediga platser varierar från år till år med plats för upp till 25 elever.

Har du frågor om fördjupningslinjen? Kontakta samordnare Henrik Sjöberg henrik.sjoberg@umea.se

Kursens innehåll
  • Huvudinstrument – 40 minuter enskild lektion/vecka
  • Bi-instrument – 20 minuter enskild lektion/vecka
  • Musikteori – 40 minuter grupplektion/vecka
  • Ensemblespel – medverkan i Kulturskolans ensembler, orkestrar eller körer
  • Konserter – vanligen vid terminsslut men även fortlöpande under läsåret
Avgifter

Det här är en av Kulturskolans fördjupningskurser. Läs mer om våra avgifter för de olika kurstyper

Avgifter i Kulturskolan Öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 14 juni 2024
Sidan publicerad av: Emma Skog