Barn skapar ett ljus i höstmörkret – för att belysa barns rätt

Kontakta Kulturskolan

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Etthundra barn, två pedagoger och massvis med virke, färg och material. Så ser förutsättningarna ut för Kulturskolan och Bris gemensamma projekt Ljuskonstverk!

– Under tre dagar kommer barnen att få bygga ett konstverk, lära sig mer om sina rättigheter och få använda sin kreativitet för att uttrycka sig, säger Klara Enmark, projektledare från Bris och initiativtagare till projektet.

Brishuset i Umeå är lätt att missa där det står, litet och rosa, om man inte letar med blicken. Att Umeå är en av de fem städer i Sverige som är utvalt att ha en Brismottagning i sin stad är det inte alla som uppmärksammat, men under ljusfestivalen Höstljus kan det bli ändring på det.

– I vanliga fall kommer barn till vår mottagning för att få stöd av kuratorer. Vi samverkar också med kommuner, företag och organisationer i området för att stärka barns rättigheter. Så det här projektet blir något nytt. Vi vill skapa utrymme och ge plats åt barns konst i det offentliga rummet. Barn har inte bara rätt att uttrycka sina tankar och åsikter, utan också att bli tagna på allvar, säger Klara Enmark, projektledare för Bris och initiativtagare till projektet.

Att hundra barn från mellanstadiet på Mariehemsskolan är med och skapar ett gemensamt konstverk hoppas både Kulturskolan och Bris kommer ge en ny blick på evenemanget och konstpedagogerna som medverkar är väldigt motiverade.

Hur konstverket kommer se ut är upp till barnen att vara med och bestämma. Pedagogerna har gjort en grund att bygga konstverket på och kommer hjälpa till när det kommer till ljussättning.

– Symboliken, att skapa ett ljus i mörkret är så mångbottnad. Bris är verkligen ett ljus i mörkret och det försöker även vi på Kulturskolan vara, förklarar kulturskolans enhetschef Åsa Hernell.

Kulturskolan i Umeå möter över tvåtusen barn i veckan och har länge arbetat med att lyfta barns kreativitet och få dem att uttrycka sig genom musik, teater och konst.

– Våra pedagoger arbetar mycket med att främja barns psykiska välmående, att vara en plats där barn blir lyssnade på och tagna på allvar. Så när Bris sträckte ut en hand så var svaret självklart, klart vi vill samarbeta, berättar Åsa Hernell. Både Kulturskolan och Bris har barns bästa i fokus och Bris har varit med i flera kompetenshöjande utbildningstillfällen för Kulturskolans pedagoger, avslutar hon