Kulturaktiviteter i sommar

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Under sommaren har vi flera olika aktiviteter runt om på fritidshem och förskolor, men vi har också kurser och workshops för barn och unga runt om i stan! Vissa kräver anmälan, andra är drop in.

Flerdagars-kurs

Kulturskolan har några flerdagarskurser, ibland även kallat läger även om man inte sover över. Du kan exempelvis boka dig på en kurs i att teckna serier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., dansa, göra film Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., levande verkstad och måla stort på vägg med sprayfärg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vissa av dessa kurser kostar 300:- medan andra är gratis.

Funkis

För barn och unga som går anpassad skola inleder vi sommarlovet med en Sommarfest, fredagen den 14 juni på Hamnmagasinet. Det blir musikframträdanden, teaterföreställning, scensmink, green screen och öppen scen! Alla åldrar är välkomna.

Vi har också cirkusworkshops Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där deltagarna först får se föreställningen Rena Rama Cirkusen för att sedan själva få prova kostym och göra cirkuskonster. Workshopen är öppen att anmäla sig till både som privatperson och fritidshems-grupp.

Öppen verksamhet

I början och slutet på sommaren har vi flera endags-aktiviteter runt om i Umeå, det är exempelvis Skapande verkstad, Musikverkstad, Sagolik Sagolek och Make a zine. Vissa har drop in, andra bokning på plats eller till biblioteket. På biblioteken kommer det även visas flera barnteaterföreställningar som är öppna för allmänheten. Du hittar mer info om dessa på www.minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.