Hela centrum fylls av kultur

Kontakta Kulturskolan

Kulturskolan

Besöksadress: Umestan, Paradvägen 36 och Hamnmagasinet, Västra strandgatan 4

Öppettider: Måndag–fredag 08.00–17.00

Kulturskolans dag

Kulturskolans dag fyller Umeå centrum med musik, sång och framträdanden.

Det blir en dag full av musik, sång, dans, drama och andra kulturella uttryck när Kulturskolans elever tar över centrum 25 maj. Kulturskolans dag är ett sätt att visa hur kultur skapar kreativitet och gemenskap där alla är välkomna att vara med och prova på.

Förra årets Kulturskolans dag blev en riktig succé då många tog chansen att lyssna till sång, musik och även själva prova på olika kulturella uttryck.

På lördag, 25 maj, mellan 11.00 och 16.00 är det dags igen för Umeås unga kulturutövare att ta över stan. Då fylls Väven, Utopia och Hamnmagasinet med musik, sång, film, föreställning och prova på-tillfällen.

1 500 personliga inbjudningar har skickats ut till Umeås förstaklassare, men alla är välkomna att delta och evenemangen är gratis.

– Kulturskolans dag är inte bara ett sätt för eleverna att visa upp vad de lärt sig. Det är också ett sätt att lyfta barns kreativitet och den gemenskap som kultur ger. Det finns stor betydelse av att få stå på scen och ta plats i det offentliga rummet, säger Beatrice Hammar, verksamhetschef för Kulturskolan i Umeå.

Framtidens band

Nytt för i år är scenen utanför Hamnmagasinet där åtta olika rockband spelar under dagen. Det är en av Kulturskolans 35 olika musikämnen som detta år får en helt egen scen.

Nils Mörtzell, slagverk-, pop och rocklärare på Kulturskolan tycker att det är väldigt roligt att driva ensembler och se eleverna utvecklas som musiker.

– I våra pop och rockgrupper får deltagarna spela allt möjligt, även funk, jazz och metal ifall de vill. Tanken är att eleverna till slut ska kunna driva band på egen hand och därför snackar vi även ofta om hur konserter fungerar och lär oss lite om mixerbord, säger Nils Mörtzell.

Välkomna!