• Startsida
  • / Varför välja Maja Beskowgymnasiet?

Varför välja Maja Beskowgymnasiet?

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Maja Beskowgymnasiet en av Sveriges modernaste gymnasieskolor och Umeås nyaste. Maja Beskowgymnasiet är även Umeås och Västerbottens näst största gymnasieskola med drygt 800 gymnasieelever.

Skolan är belägen mellan centrala stan och Umeå universitet. Det tar ca 5 minuter att cykla från centrala Umeå till Maja Beskowgymnasiet.

Vi har fyra högskoleförberedande gymnasieprogram; Ekonomiprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet och ett yrkesprogram; Restaurang- och livsmedelsprogrammet. På Umeå Elitidrottsgymnasium finns även Barn- och fritidsprogrammet. Dessutom finns Språkintroduktion på skolan. Gemensamt för alla utbildningar är att de håller mycket hög kvalitet.

Även om Maja Beskowgymnasiet på pappret har samma gymnasieutbildningar som andra gymnasieskolor i Umeå så finns det vissa skillnader:

Ekonomiprogrammet (EK)
Det är stort fokus på entreprenörskap, investering och finansiering på Maja Beskowgymnasiets ekonomiutbildning. Maja Beskowgymnasiet är den enda skolan i Umeå som erbjuder fördjupningen finans. Den lärare som av Ung företagsamhet blev utsedd till Årets UF-lärare Västerbotten 2020 arbetar på Maja Beskowgymnasiet. Ekonomiprogrammet på Maja Beskowgymnasiet är skräddarsytt för Civilekonomprogrammet (Ekonomi) samt Juristprogrammet (Juridik) som bland annat erbjuds på Umeå universitet. Ekonomiprogrammets lärare arrangerar en Aktieklubb för skolans elever.

Naturvetenskapsprogrammet (NA)
Maja Beskowgymnasiet erbjuder inriktningen Naturvetenskap. Maja Beskowgymnasiet är den enda skolan i Umeå som erbjuder naturvetenskapliga specialkurser som exempelvis molekylär medicin (som handlar om hur sjukdomar uppkommer och hur de kan behandlas). Naturvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet har väldigt hög utrustningsnivå. Naturvetenskapsprogrammets lärare (som också är lektorer) arrangerar Science club för skolans elever.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)
Maja Beskowgymnasiet erbjuder inriktningen Kök och servering som skolförlagt yrkesprogram. Skolan har ett nära samarbete med restaurangbranschen i Umeå och målsättningen är att bli Sveriges bästa restaurangutbildning.
Här ges det möjlighet att arbeta inom en branch som är i stark tillväxt och behov av att anställa utbildade kockar, både i Sverige och internationellt.

Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Maja Beskowgymnasiet erbjuder inriktningen Beteendevetenskap. Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) är en väldigt bred utbildning med goda möjligheter till vidare studier senare i livet.
Vårt program har utformats för att ge dig möjligheten att kombinera en aktiv livsstil med en satsning på din idrott, samtidigt som du får tillgång till givande studier av hög kvalitet. Här hittar du den perfekta balansen mellan dina akademiska ambitioner och ditt aktiva liv.
Om du brinner för att arbeta med människor och vill bygga en stark grund för framtida yrkesmöjligheter, oavsett om du drömmer om att bli psykolog, journalist, lärare, socionom, jurist eller polis, så är SA på Maja något för dig.

Teknikprogrammet (TE)
Teknikprogrammet erbjuder inriktningen Informations- och medieteknik. På Maja Beskowgymnasiet läser du programmering redan i årskurs 1. Det innebär att Teknikeleverna på Maja hinner väldigt långt i programmeringen jämfört med andra gymnasieskolor (du läser ca 500 poäng programmering). Du behöver inte ha några som helst förkunskaper i programmering innan du börjar hos oss. Vi har flera f.d elever som direkt efter gymnasiet fått jobb som spelutvecklare! På Maja har du även möjlighet att starta ett UF-företag i årskurs 3. Efter Teknikprogrammet på Maja Beskowgymnasiet får du full behörighet mot Civilingenjörsutbildningarna som bland annat erbjuds på Umeå universitet.

Umeå Elitidrottsgymnasium

Umeå Elitidrottsgymnasium är den enda skolan i Umeå som är godkänd av skolverket att bedriva NIU- och RIG-utbildningar. Här kan du kombinera dina studier med idrott på mycket hög nivå.

Umeå Elitidrottsgymnasium har lång erfarenhet av att kombinera idrott och studier och är en av Sveriges största skolor inom idrottsutbildningar. Målsättningen är att erbjuda Sveriges bästa lösning för att kombinera elitidrott och studier.
Vi har fantastiska träningsmöjligheter i lokaler som vi disponerar hela dagarna; två nybyggda och välutrustade gym på skolan och flera specialidrottshallar. Här finns några av Sveriges mest meriterade tränare som arbetar tillsammans för att lära av varandra och nyttja varandras styrkor för att ge eleven en så bra utveckling som möjligt.

Välkommen till Maja Beskowgymnasiet!

PS. Maja Beskowgymnasiet är en kommunal skola.

Senast uppdaterad: 17 november 2023
Sidan publicerad av: Marie Nygren