– Vi har blivit antagna till ett EU-gymnasiearbete och kommer att åka till Bryssel i 4 dagar!

Möt Filippa Åkesson och Kerstin Rudolfsson som läser årskurs 3 på Naturvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet

Hur är läget?

– Det är bra!

Vad kommer ni att göra för spännande i februari?

– Vi har, med vårt gymnasiearbete, blivit antagna till ett gymnasiesamarbete inom EU och kommer att åka till Bryssel i 4 dagar tillsammans med vår biologilärare Monika Vestling. Vi ska göra studiebesök i två dagar och bland annat träffa experter, se byggnader och träffa svenska Miljöpartiet på plats.
– Med på resan är även Samhälls-elever från Midgårdsskolan här i Umeå, Tannbergsskolan i Lycksele, Strömbackaskolan i Piteå och Furuhedsskolan i Kalix plus två personer som jobbar för EU direkt i Skellefteå respektive Luleå. Vi är de enda eleverna som läser Naturvetenskapsprogrammet.
– Vårt gymnasiearbete handlar om alger och algblomning och är kopplat till EU:s klimatmål.

Vad ser ni mest fram emot just nu?

– Resan till Bryssel såklart, men också studenten!

Vad har ni för planer efter gymnasiet?

Filippa: – Jag tänkte jobba ett tag och söka in på universitetet senare. Har inte bestämt exakt vad jag ska läsa, men jag är intresserad av biologi så det kan bli något inom det.
Kerstin: – Jag ska troligtvis åka och plugga på college i USA till hösten, men har inte bestämt ännu vilket college det blir. Har heller inte bestämt hur länge jag blir där, det kan bli allt mellan 1-4 år.

Intervjun gjordes i januari 2024.