Restaurangelever sätter guldkant på boende

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Torsdag 25 april väntar en festlig tillställning på Dragonens vård- och omsorgsboende. Då anordnas för första gången Restaurang Guldkant, ett samarbetsprojekt mellan äldreomsorgen och Maja Beskowgymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram.

Vid lunchtid på torsdag besöker elever från årskurs två på Maja Beskowgymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram Dragonens vård- och omsorgsboende för att arrangera Restaurang Guldkant. Eleverna tillagar en tvårättersmeny, dukar fint med linnedukar och serverar maten tillsammans med god dryck. Samtliga enheter på boendet, med totalt 96 rum, är inbjudna och de som önskar har möjlighet att klä upp sig lite extra.
– Vi är jättepeppade på att få genomföra det här. Det heter Restaurang Guldkant för det är precis vad det är, en guldkant för de boende där vi får göra det lilla extra och där det är personer som utbildar sig till kockar som lagar maten, säger Jenny Häggström, enhetschef på Dragonens vård- och omsorgsboende.

Eleverna ser också fram emot en givande dag där de får möjlighet att utveckla sina färdigheter inom catering, samtidigt som de får vara med och skapa en minnesvärd dag tillsammans med de äldre.
– Det blir en lärorik utmaning för eleverna att få komma till en ny miljö och omsätta sina kunskaper i praktiken, men det handlar också om att skapa en känsla av gemenskap och glädje mellan generationerna, säger Nazim Imeri, programansvarig för restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Måltidsservice är också en del av samarbetet och Lundagårds kökschef kommer hjälpa till med specialkost. Förhoppningen är att samarbetet ska fortsätta och att Restaurang Guldkant ska anordnas varje termin och innefatta fler boenden.

För mer information kontakta:

Nazim Imeri
Programansvarig Restaurang- och livsmedelsprogrammet