Maja Beskowgymnasiets elever bäst i Sverige på tyska!

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Torsdag 28 maj genomfördes riksfinalen i Språkolympiaden 2020. Vid lunchtid stod det klart att Maja Beskowgymnasiets elever Tyra Feuk Engström i Ek1A och Emmy Wahlström i Na1A tog hem förstapriset i kategorin tyska för gymnasieelever.

– Jättekul att en skola från Umeå äntligen fick vinna och bli bäst i Sverige, säger Katarina Irgens, lärare i tyska vid Maja Beskogymnasiet och fortsätter – Jag har varit ner till Malmö och deltagit vid riksfinalen ett antal gånger och det är ett stort event, så det är synd att corona ställde till det för eleverna i år.

Årets riksfinal genomfördes på distans med anledning av coronavirus. Om allt hade varit som vanligt skulle eleverna egentligen ha åkt ner till Malmö och där deltagit i riksfinalen.

Men det verkar bli en resa till Uppsala i alla fall! Förstapriset består, förutom av generösa stipendiepengar, hörlurar, pokal, medalj och diplom, av en prova-på-dag som är "en särskilt för vinnarna sammansatt dag" på Försvarsmaktens Tolkskola i Uppsala.

Resultat riksfinalen:
1. Maja Beskowgymnasiet
2. Katedralskolan i Lund
3. Berzeliusskolans gymnasium (Linköping)
4. Göteborgs Högre Samskola
5. Kungsholmens Gymnasium (Stockholm)
6. Malmö Latinskola
7. Sunnerbogymnasiet (Ljungby)

Fakta
International Language Competition är en språk- och kulturtävling i moderna språk och svenska för grund- och gymnasieskolor. Syftet är att uppmuntra elever till att läsa moderna språk på högre nivå och att skolungdomar får ett ökat intresse för att tillägna sig kunskap om kulturaspekter, historia och relevanta samhällsfrågor i de länderna där målspråket talas.
Läs mer: https://www.ilcompetition.se/index.html Länk till annan webbplats.

För mer information kontakta:

Jonas Stenlund
rektor