Inspirerande besök på skolan

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Torsdag 5 september hade Maja Beskow förmånen att få besök av och inspireras av Annika Unt. Annika är leg. dietist, kommunikatör och utbildare. Hon brinner för skolmat och skolmatens betydelse för människors hälsa.

Under sitt besök på skolan föreläste Annika för skolrestaurangens personal; rektorer, lärare, skolsköterskor, cafeterians personal m.m. Hon pratade bland annat om matlust, visade exempel på inspirerande skolmatsalsmiljöer från världens alla hörn, att skolmaten är en grundbult i människors hälsa och att livets glädje för många människor är att få sitta ner med vänner/familj och äta en maträtt, oavsett kultur. Hon lyfte även fram hur otroligt viktigt det är att få elever som äter lite att vilja äta lite mer.

Innan föreläsningen åt Annika lunch i skolrestaurangen och berättade att hon var imponerad över hur väl eleverna verkade trivas, vilken fin miljö skolrestaurangen var och vilket fint bemötande hon hade fått.
– Det var förstås väldigt roligt att höra! Men gladast är jag över att alla här på skolan jobbar tillsammans för att det här ska vara en riktigt bra skola. Skolrestaurangen och skolmaten är en del av det arbetet, säger Jonas Stenlund, rektor.

Annika Unt är legitimerad dietist, kommunikatör och utbildare. Hon har även vunnit Nordic Food Award 2017 och Allt om Mats Stora matpris 2011.

Du kan följa skolrestaurangen via deras instagramkonto "mbskolrestaurang"

Kontakt:
Jonas Stenlund