• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Undervisningen inom den kommunala gymnasieskolan och vuxenutbildningen bedrivs på distans

Kontakta Forslundagymnasiet

Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande Karl Larsson (S) har tillsammans med utbildningsdirektör Ann-Christine Gradin beslutat att Umeå kommun följer regeringens rekommendation att elever inom gymnasieskola, vuxenutbildning och yrkeshögskola inte ska ha sin undervisning på skolorna. Det innebär att från och med imorgon onsdag 18 mars så bedrivs undervisningen på distans inom gymnasieskolorna.

Alla elever uppdateras via lärplattformen (Lärum) om hur övergången till distansutbildning sker på respektive skola och program.
– Detta sker för alla gymnasieutbildningar med undantag för gymnasiesärskolan som fortsätter sin verksamhet som vanligt, säger Pontus Clarin områdeschef, gymnasieskola.

Vuxenutbildningen kommer att övergå till distansundervisning i den takt som de tekniska lösningarna tillåter.
– Eleverna kommer att få information av sin rektor/utbildningsledare om hur det kommer att fungera på respektive utbildning, säger Åza Hortell, områdeschef, vuxenutbildning.

Skolorna stängs inte

I nuläget innebär detta dock inte att Umeå kommun stänger skolorna. Lärare och övrig personal kommer arbeta från respektive skola och administrerar distansutbildningen från arbetsplatsen, om inte chef och medarbetare kommer överens om annat. Detta för att i så hög grad som möjligt upprätthålla kvalitet på verksamheten och säkerställa att vi har tillgång till teknisk support som möjliggör god kvalitet på distansundervisningen.

De elever som behöver hjälp med teknisk support, hämta böcker eller träffa personal är givetvis välkomna till skolan som vanligt.
– Vi påminner om att situationen är speciell och kommer kräva större ansvarstagande från alla. Elever som har distansstudier är inte lediga och vi vill understryka vikten av att eleverna håller sig hemma och tar del av sin undervisning, säger Pontus Clarin.

För mer information kontakta:
Pontus Clarin
områdeschef, gymnasieskola