Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Industritekniska programmet'

Industritekniska programmet

För dig som vill vara attraktiv på arbetsmarknaden
3 Inriktningar:
  • Produkt- och maskinteknik - skolförlagd och lärling
  • Svetsteknik - skolförlagd och lärling
  • Driftsäkerhet och underhåll - lärling

Om du vill jobba i en bransch som utvecklas snabbt och ställer allt högre kunskapskrav, är det här ditt program. På Industritekniska programmet får du kunskaper för att möta industrins behov idag och i framtiden.

Du kommer kunna svarva, svetsa, designa egna produkter, programmera, läsa ritningar, montera, bygga och mycket annat. Läser du industritekniska programmet tillhör du Dragonskolans Teknikcenter och kommer spendera din tid i toppmoderna lokaler.

Programmet erbjuder tre inriktningar; produkt- och maskinteknik, svetsteknik och driftsäkerhet och underhåll.

Du som går skolförlagd utbildning kommer efter första terminen att ha fått "prova-på-allt" och då välja den inriktning som du känner dig mest intresserad av. De olika verkstadskurserna läser du integrerat vilket innebär att du arbetar precis som om du vore i en verkstad på ett teknikföretag. Efter avslutad utbildning är du väl rustad för att möta arbetslivet. Vi strävar efter att tillgodose elevernas önskemål om inriktning på programmet. När det är fler sökande än organisationsplatser tillämpas meritvärdet från årskurs 9 som urvalsprincip. Från den andra termninen fördjupar du dig mot ditt framtida yrkesmområde. Vi har ett bra och brett samarbete med branschen och erbjuder minst 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) där du får lära dig mer och skapa viktiga kontakter för ditt framtida arbetsliv.

Om du går lärlingsutbildning från skolstart påbörjas ett arbete med att matcha elev utifrån intresse med ett företag där minst hälften av utbildningstiden kommer att vara i form av gymnasial lärlingsanställning. Här Öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om upplägget för lärling och gymnasial lärlingsanställning.

Varje år delas stipendier ut till elever i årkurs 2 för studieresa till Japan där eleverna besöker Komatsus fabriker. Vi är mycket stolta och glada över vårt samarbete med Komatsu och att deras stiftelse varje år väljer att premiera våra elever.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

Inriktningar

Produkt- och maskinteknik har en fördjupning mot CNC-operatör. Du lär dig styra industriella utrustningar och verktyg, samt materialhantering och bearbetning. Maskinhanteringen är både manuell och datastyrd. Med CNC-tekniken lär du dig att programmera med hjälp av dator och köra styrda maskiner. Design är förstås en hörnsten, men även CAD och CNC. Utbildningen syftar till att utveckla ett helhetsperspektiv på hur design, funktion och tillverkning samverkar till ett gott resultat.

Svetsinriktningen förbereder dig väl för arbetslivet som svetsare. Många företag, både små och stora, är i behov av svetsare som kan sin sak. Du lär dig att hantera de olika svetsmetoderna och tillämpa dem. Här har du och dina kompisar stora möjligheter att påverka vad ni ska tillverka, så det är bara att låta idéerna flöda.

Som lärling kan du läsa Industritekniska programmets inriktning produkt- och maskinteknik samt drift och underhåll. Om du vill jobba i en bransch som utvecklas snabbt och ställer allt högre kunskapskrav, är det här ditt program. På Industritekniska programmet får du kunskaper för att möta industrins behov idag och i framtiden. Du kommer att göra större delen av din utbildning på företaget som en anställd lärling. Anställningen gör att du kan känna tillhörighet i arbetslaget och få en större inblick och förståelse om hur industrierna fungerar, förnyar och utvecklar sin verksamhet. Det ges stora möjligheter att få en inblick i alla delar av företaget. Som lärling finns det stora möjligheter till anställning efter utbildningen.

Som CNC-operatör får du kunskaper om hantering av verktyg och maskiner samt skärande bearbetning. Som underhållstekniker är du delaktig i konstruktion och byggnation av lyfthjälpmedel, anpassning av arbetsplatser och utrustningar. Du kan även arbeta med underhåll av robotar och lägesställare.

Ämnen och poäng

• Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen