Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Ekonomiprogrammet'

Ekonomiprogrammet

Fokus på ekonomi, juridik och företagande
2 Inriktningar:
  • Ekonomi
  • Juridik

Engagerade och kunniga lärare, samarbete med företag i Umeåregionen och Umeå universitet gör ekonomiprogrammet till det rätta valet för dig som är intresserad av en framtid inom ekonomi och juridik.

Programmet ger dig en bred högskoleförberedande utbildning med fokus på företagsekonomi, entreprenörskap och juridik. Vi tycker att det är viktigt att dina studier blir verklighetsförankrade och varierade. Därför varvar vi arbetet i klassrummet med projektarbeten i samverkan med lokala företag.

Handelshögskolan vid Umeå universitet har ett nära samarbete med Dragonskolans ekonomiprogram vilket gör att du kommer att få en ständigt uppdaterad utbildning. Du blir väl förberedd för fortsatta studier i ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga ämnesområden på högskola och universitet.

Vi kommer att ha höga förväntningar på dig som elev och gör vårt yttersta för att du ska få en utbildning i toppklass! Vi strävar efter att tillgodose elevernas önskemål om inriktning på programmet. När det är fler sökande än organisationsplatser tillämpas meritvärdet från årskurs 9 som urvalsprincip.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

Inriktningar

Inriktningen passar dig som vill läsa mer företagsekonomi och utveckla dina kunskaper i hur man driver och utvecklar företag. Du fördjupar dig inom områden som redovisning, marknadsföring, kalkylering och organisation, alla viktiga delar i arbetet med att få en väl fungerande verksamhet. Du får utveckla dina färdigheter i entreprenörskap genom att utforma affärsidéer, starta och driva företag. I inriktning ekonomi läser du även mer matematik än vad man läser i inriktning juridik.

Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi är ett högskoleförberedande program, speciellt lämpligt för dig som vill vidareutbilda dig till ekonom.

Inriktningen passar dig som vill läsa mer juridik och utveckla dina kunskaper i hur man använder juridik för att lösa problem och utreda vad som gäller i olika situationer.

Du fördjupar dig både inom offentlig rätt, till exempel områden som straffrätt och processrätt, och inom civilrätt, till exempel områden som avtalsrätt, arbetsrätt och marknadsrätt. I inriktning juridik läser du även filosofi samt mer psykologi än vad man läser i inriktning ekonomi.

Ekonomiprogrammet med inriktning juridik är ett högskoleförberedande program, speciellt lämpligt för dig som vill vidareutbilda dig till jurist.

Ämnen och poäng

• UF-företag
  • Idrott och hälsa
Efter studenten