– Idag är jag anställd som makeupartist och hårstylist på SVT i Stockholm och arbetar heltid där.

Möt Tone Näslund som läste Stylist med spa på Hantverksprogrammet på Dragonskolan

Vilket år tog du examen?

- Jag tog examen 2018 och eftersom jag startat min enskilda firma direkt efter UF-perioden tagit slut började jag arbeta heltid med den, både via hyrstol på salong och frilansade med olika projekt.

Vad gör du nu? (sysselsättning)

- Idag är jag anställd som makeupartist och hårstylist på SVT i Stockholm och arbetar heltid där.

Vad var det som gjorde att du valde just Stylist med Spa på Hantverksprogrammet?

- Redan innan jag började högstadiet visste jag att jag ville komma in på Stylist med spa då det var ett intresse jag verkligen brann för tidigt. Det började med att jag tyckte om håruppsättningar och tänkte därför att det var frisör jag skulle gå men när jag väl fick veta att det fanns ett program som innehöll både hårstyling och makeup blev det ett självklart val när det var dags att söka.

Vad tycker du är det bästa med Stylist med Spa på Hantverksprogrammet?

- Det bästa med programmet skulle jag säga är bredden på kunskap som man får med sig vilket gjorde att när man kom ut och började jobba kändes det som att man hade en bra grund att stå på och bygga vidare. Det tycker jag också blivit tydligt när jag pratat med kollegor som gått andra utbildningar då de uttryckt att de inte haft samma förutsättningar med sig från sin utbildning. Bara man vill och är driven så finns det så mycket att lära sig under de tre åren.

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

- Dragonskolan kan till en början kännas som en väldigt stor skola men trots det tycker jag att jag kände mig väldigt trygg där och lärarna var fantastiska.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan gymnasiet och att jobba/plugga vidare?

- De största skillnaderna mellan studietiden och jobb-livet är nog att det tillkommer mycket ansvar då allt hänger på en själv. Det är ingen lärare som kommer stå och peppa dig att klara någonting eller påminna dig om saker. Din egen framgång ligger i dina händer och det kan också vara en oerhörd stark drivkraft framåt!

Vad ser du fram emot just nu? Hur ser framtiden ut?

- Just nu ser jag mycket framemot februari då jag får åka med ut på mello-turné och arbeta med det jag fortfarande brinner lika mycket för!