– Det bästa med BF-programmet är den personliga utvecklingen man gör med sig själv. Man lär känna sig själv bättre och man får lära sig hur man fungerar som person.

Möt Emilia Lundstedt som läser årskurs 3 på Barn- och fritidsprogrammet på Dragonskolan

Vad var det som gjorde att du valde just Barn- och fritidsprogrammet?

– Jag valde barn- och fritidsprogrammet då jag visste att jag ville arbeta med människor efter gymnasiet. Sedan så tycker jag om att lära mig om just pedagogik och hur människor kan utvecklas.

Hur är det att gå på Barn- och fritidsprogrammet?

– Jag tycker det är jätteroligt. Jag lär mig om saker som jag tycker är intressanta och som jag kommer ha nytta av senare, både inom yrket men också i vardagliga livet.

Hur är det att gå på Dragonskolan?

– Jag trivs superbra på dragonskolan. Nog för att skolan är stor, men eftersom man har lektioner på ungefär samma ställe hela tiden, så märker man inte av storleken så mycket. Det är en mycket trevlig skola med trevlig personal och man känner sig välkommen på skolan.

Vad har du lärt dig/hur har du utvecklats här?

– Jag har utvecklats väldigt mycket hos mig själv. Skulle jag jämföra med hur jag var på högstadiet så har jag nu vågat utmana mig själv i saker jag aldrig hade gjort tidigare. Från att hata presentationer inför klassen i nian, till att ställa sig framför hela skolan som representant är ett stort steg.

Vad tycker du är det bästa med Barn- och fritidsprogrammet?

Vad tycker du är det bästa med Dragonskolan?

– Det bästa med dragonskolan är den öppna miljön. Man kan enkelt träffa kompisar som går andra program men man kan också hitta en plats där man kan sitta lite avskilt från folkmängden.

Vad tycker du är den största skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet?

– Den största skillnaden är nog självständigheten. Nu har man mer ansvar över sitt eget arbete och man har ganska stor valmöjlighet i hur man vill genomföra uppgiften. Sen tycker jag också att det är stor skillnad på motivationen. Nu när jag går något som jag tycker är roligt så får man mer motivation och vill ta skolan mer på allvar.

Vad har du för framtidsplaner?

– Efter studenten så är planen att jag ska jobba ett år och sedan söka in på universitet som lärare. Slutmålet är specialpedagog och för att bli det måste jag jobba några år som lärare innan jag söker utbildningen. Det är planen men sen får vi se vad framtiden har att erbjuda.