• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Dragonskolans bibliotek har tilldelats utmärkelsen "Skolbibliotek i världsklass 2020"

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

För åttonde året i rad delar fackförbundet DIK ut ”Skolbibliotek i världsklass”. I år har det kommit in drygt 100 nomineringar och nu är det klart att 65 skolor tilldelas 2020 års utmärkelse.

2020 års utmärkelse Skolbibliotek i världsklass har till stor del handlat om skolans systematiska kvalitetsarbete. Det ska vara möjligt att se den röda tråd som ska följa genom hela skolans verksamhet: från läroplanen via skolans handlingsplaner, som tydligt ska relatera till varandra, till övergripande mål som omfattar biblioteket som pedagogisk funktion, och det ska finnas ett utvärderingsarbete som möjliggör utveckling och progression.

Bibliotekariens roll i en skola som får utmärkelsen är självklar och ingår i den pedagogiska verksamheten. Bibliotekarien i en skola som får utmärkelsen samverkar och planerar skolans verksamhet i nära samarbete med skolans övriga pedagogiska personal.

Och förutom att årets juryarbete till stor del handlat om det systematiska kvalitetsarbetet är skolbibliotekets roll för det läsfrämjande arbetet och elevernas medie- och informationskunnighet alltjämt central.

pressmeddelandet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. från DIK kan du läsa mer om de kriterier som bedömts och vilka fler skolor som tilldelats utmärkelsen i år.

Dragonskolans bibliotek
biblioteket.dragonskolan@umea.se