Dragonelever tvåa i Norrlands största designtävling för gymnasister

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Frida Skarin och Lina Nordström som läser teknikprogrammet på Dragonskolan kom på andra plats i Design Open som är Norrlands största designtävling för gymnasister. Totalt lämnades 47 bidrag in från 16 olika skolor.

Temat för årets tävling var att komma med roliga, snygga och spännande förslag på hur människor i alla åldrar, och med olika funktionsförmågor, kan lockas att röra sig mer. Frida och Linas bidrag heter ”Gymbussen” och handlar om att erbjuda bra och lättillgängliga träningsmöjligheter för pensionärer. Eleverna var på plats vid finalen som hölls på Mittuniversitetet i Sundsvall.

Design Open är en designtävling som vänder sig till alla designutbildningar på gymnasienivå där Mittuniversitetets institution för design är huvudarrangör. Syftet med tävlingen är att höja kvaliteten på utbildningarna samt att öka intresset för design, naturvetenskap och teknik. Vinnare blev Tove Luksepp Lundahl från Storsjögymnasiet i Östersund.

Prisutdelningen på Mittuniversitetet i Sundsvall.