Myter om gymnasievalet på umea.se/gymnasievalet

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Inför årets gymnasieval har de kommunala gymnasieskolorna valt att bemöta de vanligaste missförstånden som finns kring gymnasievalet med fakta.

Fredag 11 januari öppnar valwebben för de elever som har rätt att söka till gymnasiet och då kan de logga in på gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och ansöka till det program som de vill läsa i höst.

Många elever känner sig stressade över valet och en oro över att välja ”fel”. En del uppger att föräldrar, syskon eller kompisar har åsikter om de olika gymnasieprogrammen eller kommer med råd kring valet som gör det ännu svårare att välja. Råd som i vissa fall inte stämmer och som grundar sig på en fördom, gammal information eller på ett missförstånd.

Skolverket har, genom att prata med elever som går i nian, listat de nio vanligaste missförstånden, myterna, som finns kring gymnasievalet och bemöter dem med fakta på sin webbplats. Utifrån Skolverkets myter har vi på de kommunala gymnasieskolorna valt att lyfta de vanligaste missförstånden om gymnasievalet som vi stöter på i vår kontakt med elever och vårdnadshavare.

På de kommunala gymnasieskolornas gemensamma webbplats för information om gymnasievalet bemöter vi under v. 2-3 de vanligast förekommande myterna med fakta.

Läs mer om dem på www.umea.se/gymnasievalet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.