Unik certifiering ger förd(el) för Dragonelever

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Inom kort tar eleverna från El-Energiprogrammet inriktning Elteknik sin examen. Efter godkänd utbildning får eleverna ett certifikat som gör att de, istället för att påbörja sin lärlingstid, direkt kan anställas som montörer.

El- och energiprogrammet på Dragonskolan beslutade för fyra år sedan att satsa på utbildningskonceptet som Elteknikbranschens gymnasium (ETG) förespråkar. ETGs utbildningssätt är framtaget av både EIO och SEF gemensamt för att kvalitetssäkra utbildningarna över hela Sverige. Samma kvalitet skall kunna ges oavsett var utbildningen genomförs.
Under utbildningen genomförs teoretiska och praktiska prov som avslutas med ett stort praktiskt examensarbete där representanter från elföretagen besiktar och kvalitetssäkrar arbetet. Eleverna får här både teoretiskt och framförallt praktiskt visa att man behärskar de moment som elbranschen kräver. För att få certifikatet krävs att både ritningar och de praktiska momenten är till 100% godkända.

Efter avslutad utbildning kan eleverna direkt arbeta som montörer med en bättre ingångslön. Både arbetsgivarna och arbetstagarna ser stora fördelar med systemet då det blir lättare att anställa nyexaminerade elektriker. Dragonskolan får också ett unikt tillfälle att kvalitetssäkra sin utbildning då det är elbranschen som sätter nivåkraven för den utbildning som bedrivs.

Av årets kull som lämnar Dragonskolans Elteknik har 15 av 16 klarat ETGs examination. Detta är vi väldigt stolta över och visar att vi på Dragonskolan har hög nivå på vår utbildning, säger Patrik Henriksson, rektor på El- och energiprogrammet.

För mer information kontakta:
Patrik Henriksson
Rektor, El- och energiprogrammet