Ersmarks skola har en speciell organisation där varje årskurs är en enda stor klass. I varje klass samverkar minst två klasslärare och en till tre fritidspedagoger för att möta varje individs och gruppens behov. Detta sätt att organisera ger möjlighet till ett mycket flexibelt arbetssätt, där eleverna grupperas under skoldagen och på fritids, allt efter behov och aktivitet. Barnen möter samma vuxna under hela dagen, både i skolan och på fritids vilket bygger en känsla av samhörighet och trygghet för eleverna. Läs mer om samverkan och organisation
Elever på vår skola har ett planerat skolspår från förskoleklass till årskurs 6. Det ger förutsättningar för en sammanhållen utbildningskvalitet och kontinuitet för eleven. Ett skolspår kan omfatta en eller flera skolor. Läs om vilket skolspår som erbjuds för elever på denna skola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Varje år utvärderas och revideras likabehandlingsplanen med nya mål och aktiviteter baserade på diskrimineringsgrunderna. Eleverna medverkar i trygghetsarbetet genom Kompiskraftveckor på hösten, årliga trygghetsvandringar där de kartlägger trygga och otrygga platser på skolan samt genom att framföra önskemål och synpunkter på klassråd, elevråd och i enkäter. Värdegrunden konkretiseras genom ett ständigt återkommande arbete utifrån Ershanden.
Skolan har funnits länge i byn men är tillbyggd i omgångar och renoverad så den är välanpassad efter verksamheten. Lokalerna är ljusa, fina och flexibla vilket inbjuder till varierande aktiviteter. Samtliga klassrum är utrustade med modern teknik, såsom interaktiva tavlor, dokumentkameror, läsplattor och laptops.
Läs mer om digitalt och naturnära
Ersmarks skola präglas av en mycket positiv lärandemiljö. Vi har höga förväntningar på eleverna och det är självklart för barnen att kunskap är viktigt. Kunskapsresultaten är mycket goda, vilket syns tydligt i elevernas måluppfyllelse och resultaten på de nationella proven.