Kontakta Lundagård

Lundagård

Besöksadress: Studentvägen 6

Vår miljö

På vår förskola erbjuds barnen en variationsrik utemiljö, här kan du springa, klättra, odla eller plocka frukter och bär. För alla oss som arbetar här är utemiljön viktig och något vi prioriterar varje dag.

Utevistelsen är en del i vårt pedagogiska arbete, vi anser att det är viktigt att pedagogerna finns nära barnen för att kunna utmana och stötta dem. Därför ser vi också till att finnas där barnen är, bland träden, på klipphällan eller vid bärbusken.

På vår gård finns en skog. Med skogen på gården blir den tillgänglig för alla åldrar hela dagen. Skogen bjuder in till en mångfald av lek – en gren blir något annat och stubben utmanar balansen. Här kan du bli en pirat eller fäktas med en krokodil – utemiljön blir vad barnen vill.

Rummen inomhus

För oss är det självklart att barnen lär med hela kroppen och alla sina sinnen. Detta speglas också i våra lokaler som vi anser ska erbjuda barnen en mängd olika uttryck och formspråk. I två år har vi arbetat med att vidareutveckla ateljén med syfte att utveckla och utöka barns tillgång till estetiska lärprocesser. Vi skapar många mötesplatser för att främja samspel och kommunikation. När du besöker oss ser du att vi organiserar materialet synligt och tillgängligt för barnen, utifrån deras ålder, för att de ska ges möjlighet att vara självständiga.

Senast uppdaterad: 31 augusti 2021
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin