Kontakta Kungsgården

Kungsgården

Besöksadress: Kyrkhamnsvägen 3

Introduktion

Att börja förskolan är för vissa som att kliva in i en ny och spännande värld, andra har redan erfarenheten av vad det innebär. Vårt mål med föräldraaktiv inskolning är att barnet ska känna trygghet och att vårdnadshavarna får inblick i verksamheten. Under dessa dagar får pedagogerna möjlighet att lära känna barnet och er vårdnadshavare.

När ni har fått plats på förskolan Kungsgården

För att lägga grunden till en så bra inskolning som möjligt börjar vi första dagen med ett kortare besök. Inskolningsperioden kan variera, som vårdnadshavare får man räkna med cirka 2 veckor. Hur lång inskolningen blir baseras oftast på barnets tidigare erfarenheter.

Att tänka på innan inskolningen

Försök att lägga grunden för samma rutiner hemma som på förskolan. Frukost serveras kl. 07.30 i form av fil eller gröt. Lunch kl. 11.00 då serveras en varierad kost. Efter lunchen ca kl. 11.45 sover alla yngre barn på madrasser i ett av rummen, de äldre har en lugn aktivitetsstund. Mellanmål serveras kl. 14.00.

Inskolning dag 1: Ett kort besök på avdelningen ca 1h.
Dag 2-4: Vårdnadshavaren är med barnet på förskolan mellan kl. 08:30–13:30. Vårdnadshavaren är aktiv med barnet under dessa dagar. Vilket innebär att vårdnadshavaren sköter på- och avklädning, är ute med barnet, ansvarar för blöjbyten/toalettbesök, sitter bredvid barnet vid lunch samt söver barnet. Förskolan bjuder vårdnadshavaren på lunch en gång. Möjlighet finns att köpa lunch övriga dagar.
Kommande dagar: Nu är det är dags att lämna barnet själv hos oss i barngruppen korta stunder, barnet behöver succesivt vänja sig att ni lämnar och åker till arbetet/skolan. Det är viktigt att ni vårdnadshavare visar tydligt för barnet när det är tid för er att gå och att ni fullföljer ett avsked. Tänk på att långa och tveksamma avsked kan vara jobbiga och göra barnen osäkra.

När inskolningen är klar och vårdnadshavarna börjar arbeta bör man ha i åtanke att barnet befinner sig i en ny miljö med många barn och vuxna. Därför rekommenderar vi att försöka ha kortare dagar under inskolningsperioden, 4-6 timmar/dag. Det är viktigt att vi har en öppen dialog där ditt barn står i centrum.

Senast uppdaterad: 3 april 2023
Sidan publicerad av: Inga-Maj Gradin