Det finns en röd tråd i det språkutvecklande arbetet med barnen på Ersboda, från förskolan och upp genom hela skolgången.
Karets förskola i samarbete med förskolan Mjölken och Östra Ersbodaskolan arbetar medvetet och strukturerat med språkbaserat lärande i alla förskolans och skolans situationer. Syftet är att utveckla förhållningssätt, undervisning och lärmiljö så att barnen i förskolan och eleverna i skolan ska få möjlighet till ökad måluppfyllelse. Vi ser redan resultat efter två år, då alla elever i årskkurs 3 våren 2015 klarade nationella proven i svenska i skolan.
Ett viktigt stöd i arbetet har varit vår språk-, läs- och skrivutvecklare Jessica Kristoffersson. Arbetet har lett fram till en språkpolicy som dessutom fått en Europeisk kvalitetsutmärkelse under 2015.
En stor andel av barnen i förskolan är flerspråkiga och därför är barnens språkutveckling och egna språkidentitet och ett aktivt interkulturellt förhållningssätt viktiga delar i förskolan och skolans arbete. Även föräldrars roll är viktig för att uppmuntra barnen i sin språkutveckling.
Språkpolicy förskolan Karet , 495.3 kB, öppnas i nytt fönster.