Kontakta Ung i Umeå kommun

Telefon: $municipality.phone

Besöksadress: $municipality.address
Öppettider: $municipality.hours

Förebyggande hundsök på fritidsgårdar och ungdomens hus

För att förebygga förekomst och användning av narkotika på våra fritidsgårdar och ungdomens hus har fritidsförvaltningen kommit överens med polisen om preventivt hundsök. Det innebär att polisens narkotikahundar kommer att söka igenom mötesplatserna regelbundet.

Överenskommelsen med polisen gäller förutom fritidsgårdar och ungdomens hus också till exempel bad- och idrottsanläggningar som Umeå kommun äger.

– Det här är platser där många barn och unga befinner sig, det ska vara trygga miljöer för dem och för våra medarbetare. För oss är det inte bara viktigt att upptäcka eventuell narkotika utan vi vill också att den här överenskommelsen leder till ett förändrat beteende, vet man att polishund söker av platsen regelbundet minskar risken för att narkotika överhuvudtaget tas med in i lokalerna, säger Åsa Säfsten Boman som är verksamhetschef på Fritid unga dit fritidsgårdar och ungdomens hus hör.

Fritidsgårdar och ungdomens hus är drogfria, det innebär att alkohol, droger och tobak inte får förekomma i lokalerna. Överenskommelsen med polisen innebär att de genomför hundsök i brottsförebyggande syfte.

Även kommunens grundskolor har sedan några år tillbaka en överenskommelse med polisen om hundsök efter skoltid i brottsförebyggande syfte. Det är en del av skolans hälsofrämjande arbete och förbud mot tobak, alkohol och andra droger under skoltid och i skolans lokaler.

– Det här görs i ett förebyggande syfte för att bidra till att skapa bra miljöer för våra barn och unga. Sedan tidigare genomför vi hundsök på skolor, nu tar vi nästa steg och samverkar för att även de lokaler som ungdomarna samlas i på fritiden ska vara drogfria, säger Michael Rystedt, lokalpolisområdeschef i Umeå.

Åsa Säfsten Boman
verksamhetschef Fritid unga