Kontakta Ung i Umeå kommun

Telefon: $municipality.phone

Besöksadress: $municipality.address
Öppettider: $municipality.hours

Person sitter med händerna över ansiktet/huvudet. Mörk bild, orolig känsla.

Behöver du någon att prata med?

Här hittar du en samlad lista med var du kan vända dig om du behöver någon att prata med.

Listan samlar både stöd som finns relaterat till coronakrisen, men också stöd för dig som mår dåligt utöver det.

För dig som behöver prata med någon (via telefon eller chatt)

Socialtjänstens mottagningsenhet: telefon 090-16 10 02 (kontakta socialjouren efter kl 16.00: 090-16 30 50)
Om du behöver akut hjälp på grund av till exempel våld och övergrepp, missbruk eller misstänker att någon far illa.

BRIS: telefon 116 111 eller chatt på bris.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Självmordslinjen: telefon 90 101 eller chatt på mind.se/chatt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jourhavande medmänniska: telefon 08-702 16 80 eller chatt på jourhavande-medmanniska.se Länk till annan webbplats.

Självskadechatten: chatt på sjalvskadechatten.shedo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller mejl på www.shedo.se/jourmail Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ungdomsmottagningen: telefon 090-785 91 52 eller app Ungdomsmottagning Västerbotten
Webbplatser: UMO.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Youmo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Maskrosbarn: chatt på maskrosbarn.org Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du har en förälder som missbrukar eller utsätter dig för våld.

Nätvandrarchatten: chatt på kyrkanssos.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Stöd på andra språk än svenska

Svenska kyrkan: Sverigefinska telefonjouren Palveleva puhelin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

BOUJT: Erbjuder stöd på teckenspråk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

För dig som hellre vill läsa dig till information

Friends Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är en barnrättsorganisation som vill skapa en värld utan mobbning.

Koll på soc Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., samlar rättigheter och möjligheter till stöd från socialtjänsten, för dig som är barn/ung.

Barnombudsmannen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., svarar bland annat på frågor om dina rättigheter.

Tjejjouren.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., samlar alla tjej-, trans- och ungdomsjourer på ett och samma ställe.

Killfrågor.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Erbjuder bland annat en stödchatt för dig som är ung kille.

Tryggabarnen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., en organisation för dig som har en förälder med missbruk, beroende eller psykisk ohälsa. Erbjuder bland annat digitalt stöd via Snapchat.

Jourhavande präst, svenska kyrkan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Finns både telefon, chatt och mejl som kontaktväg.

Senast uppdaterad: 26 april 2024
Sidan publicerad av: Sara Stenberg