Kontakta Ung i Umeå kommun

Telefon: $municipality.phone

Besöksadress: $municipality.address
Öppettider: $municipality.hours

Fram- och baksida på Händer på lovet-kortet.

Om Händer på lovet-kortet

Händer på lovet-kortet är ett kort som delas ut inför sommarlovet. Här kan du få svar på de vanligast ställda frågorna, exempelvis vad du ska göra om du tappat bort ditt kort.

Händer på lovet-kortet delas ut gratis via skolan till alla barn i förskoleklass till årskurs 9 i Umeå kommun innan sommarlovet börjar. Kortet ger barnen rätt till fritt inträde till flera aktiviteter som arrangeras av Umeå kommun och ett flertal föreningar under sommarlovet. I lovkalendern kan du läsa mer om vilka aktiviteter som är gratis med Händer på lovet-kortet. Kalendern kommer att fyllas på med aktiviteter allt eftersom.

Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna om Händer på lovet-kortet och sommarlovsaktiviteterna:

När ska jag ha med det?

Till vissa av gratisaktiviteterna behöver du ha med dig kortet. Vissa aktiviteter är bara gratis under särskilda tider, se respektive aktivitet på lovkalendern. Ta alltid med kortet för säkerhets skull!

Vad gör jag om jag tappat bort mitt kort?

Skulle du råka tappa bort ditt kort så kommer du att kunna hämta ut ett nytt. En vårdnadshavare måste följa med barnet som behöver ett nytt kort. Ett nytt kort kan hämtas på Navet och på Umelagun. Framöver kommer kort även att kunna hämtas på Obbolabadet, Vallabadet och Sävar bibliotek. Se respektive sida för öppettider.

Har du inte fått något kort från din skola, ta i första hand kontakt med skolan.

Mitt barn har inte fått något Händer på lovet-kort via sin skola. Kan man få kort på något annat sätt?

Ja, men ta i första hand kontakt med skolan och se om kortet finns där. Annars finns det kort att hämta ut på olika utlämningsställen. En vårdnadshavare måste följa med barnet som behöver ett nytt kort. Nytt kort kan hämtas på Navet och på Umelagun. Framöver kommer kort även att kunna hämtas på Obbolabadet, Vallabadet och Sävar bibliotek. Se respektive sida för öppettider.

Mitt barn ska börja förskoleklass till hösten. Kan hen få ett Händer på lovet-kort?

Händer på lovet-kortet går ut via skolan till alla barn från förskoleklass till årskurs 9. Det innebär att ditt barn kommer att få kort nästa år. Många aktiviteter är dock gratis oavsett om du har kort eller inte. I vår lovkalender så står det i varje evenemang vilket som är gratis och vilket som enbart är gratis med Händer på lovet-kort.

Vi har några vänner på besök från en annan stad. De har två barn med sig som är 6 och 11 år. Kan de hämta ut Händer på lovet-kort?

Nej, Händer på lovet-kortet delas enbart ut till de barn som går skola i Umeå kommun, från förskoleklass till årskurs 9. Men alla aktiviteter är öppet för alla att besöka, några är gratis och andra kan de behöva betala för.

Är alla evenemang som ni arrangerar öppet för barn vilka åldrar som helst?

Nej, för vissa evenemang behöver barn i viss ålder ha med sig målsman för att delta. Vissa evenemang är riktat för specifika åldrar, detta gäller oftast evenemang som riktar sig till ungdomar i högstadiet. Om evenemanget riktar sig till en specifik åldersgrupp nämns detta i evenemangsbeskrivningen i lovkalendern.

Varför får inte ungdomar i gymnasiet ett Händer på lovet-kort? De behöver ju också saker att göra under sommaren.

Det finns aktiviteter även för ungdomar över 15 år. Fritidsgårdarna riktar sig till ungdomar upp till 17 år och hittar på saker i sommar.

Fritidsförvaltningen
umea.fritid@umea.se