Vård- och omsorg

Vård och omsorg är en sektor som har stort behov av arbets­kraft.

Kontakt

Kontakta oss via mejl, telefon eller besök oss för att få hjälp med dina funderingar.

Vår adress är Mossvägen 1, Berghem Länk till annan webbplats.. Administrationen finns på övre plan.

Mejl: komvux@umea.se

Måndag 10.00-12.00
Tisdag 10.00-12.00
Torsdag 13.00-14.30

Skolans öppettider

Måndag - Fredag 08.00 - 15.00

Receptionens öppettider

Måndag - Fredag 09.00 - 12.00

Lokalbussar till Mossvägen 1

Linje 2, hållplats Fridhemsvägen eller linje 7, hållplats Terrängvägen. Länk till annan webbplats.

Dina studier

Nedan finner du information kopplat till dina pågående studier

Om du har frågor om validering inom pågående utbildning eller om du har funderingar kring din valideringsplan så kontakta Nikita Björnebäck på nikita.bjorneback@umea.se

Digitala verktyg och annan hjälp

Nedan finner du information om olika verktyg och typer av stöd som kan hjälpa dig i dina studier

Google Classroom

Google Classroom är vår lärandeplattform.

Användarnamn och lösenord

• I Google Classroom använder du din edu-adress för inloggning.
  • Din edu-adress + lösenord får du när du börjar utbildningen.
  • Är du redan elev och har läst kurser tidigare använder du din gamla edu-inloggning.
  • Har du glömt ditt lösenord kontaktar du skolan, på komvux@umea.se
  • Är du anställd i Umeå kommun och har en inloggning i Treserva använder du samma lösenord för din edu-adress.
  • OBS: Du bjuds in i ditt kursrum först när kursen börjar.

Mer information om hur du använder din edu-mejl och Google Classroom finns under: Viktigt att veta inför studiestart

Studiehjälp

Studiekollen

På onsdagar finns det möjlighet att komma till skolan på Mossvägen 1 och sitta och studera, och då få stöd och hjälp av lärare. Studiekollen håller till i klassrummet Virginia på övre våningen, onsdagar mellan kl.09.00-12.00.

Lärcentrum

Lärcentrum finns möjlighet för alla vuxenstuderande i Umeå att få hjälp med en uppgift eller bara sitta i lugn och ro och studera i studiehall. På Lärcentrum finns duktiga pedagoger som kan hjälpa och stötta dig i dina studier oavsett ämne och utbildning.

Inläsningstjänst

På ILT Inläsningstjänst hittar du inlästa läromedel, lättlästa böcker, filmer och guider på flera språk.

För att logga in gå till; www.inlasningstjanst.se Länk till annan webbplats.

Välj Logga in längst upp till höger

Ange ditt användarnamn; användarnamn@edu.umea.se

Lösenord; samma som på Google

Logga in med Google

Allmän information

Nedan finner du allmän information från skolan

För att se din studieplan och dina betyg, logga in på Din studieplan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. med bank-ID eller annat digitalt ID och klicka sedan på "Studieplan".

• Kom ihåg att spara ner alla dina arbeten och andra viktiga dokument som du har på din edu-mejl. Instruktioner om hur du gör detta finner du här: Elev som slutar - viktigt att tänka på kring Google Workspace Länk till annan webbplats.

• Beställ dina betyg och eventuellt diplom. Dina betyg är ett värdedokument och det är alltid bra att du har det tillgängligt, även om du inte slutfört utbildningen. Beställning kan du göra här.

• Om du vill ta en paus på dina studier så mejla till susanne.mardner@umea.se. Om du vill återuppta dina studier inom ett år behöver du inte göra en ny ansökan, utan kontakta Susanne Mårdner på ovan mejladress för att göra en studieplan.

• Har du lånat en dator från skolan ska du återlämna den så snart som möjligt.

• Har du fått underkänt i en kurs kan du tillgodoräkna dig dina avklarade moment i kursen i 6 månader, efter det behöver du läsa om hela kursen. Om du gjort en APL men inte klarat den teoretiska delen av kursen kan du tillgodoräkna dig APL:en i 2 år. Mer om detta kan du läsa här: Information om betyget F Länk till annan webbplats.

Biträdande rektor

Ulrika Stenlund