• Translate
  • Lyssna
  • Skriv ut
  • Anpassa
  • A-Ö
  • Webbkarta
Anpassa/Språk
  • Translate
  • Lyssna
  • Skriv ut
  • Anpassa
  • A-Ö
  • Webbkarta

Förskola på Sandbacka

Förskolan Tallkotten ligger belägen i ett tvåvåningshus på Sandbacka i direkt anslutning till en mindre park dit vi ofta går tillsammans med barnen för att till exempel mata änderna. Vi har väldigt nära till både I20 skogen och Gammlia skogen dit vi går på utflykt tillsammans.

Tallkotten ligger i ett lugnt område med blandad bebyggelse och ett stenkast ifrån oss ligger Sandalidens skola (Förskoleklass till årskurs 3). I vårt närområde finns även många fina lekparker att besöka.

Tallkotten är en mindre förskola som har två avdelningar. På bottenplan ligger Kotten där de yngre barnen går (ca 1-3 år) på övervåningen finns Tallen där de äldre barnen går (ca 3-5 år).

Trygghet

Trygghet är ett av de största målen som vi prioriterar. Trygghet är en förutsättning för lärande och utveckling. För oss är det viktigt att barnen känner sig trygga under dagen därför arbetar vi mycket med dagsrutiner så att barnen vet vad som händer under deras tid hos oss.

Vi jobbar med att barnen ska vara trygg i grundverksamheten (de dagliga rutinerna) vid terminstart innan vi kör igång med temaaktiviteter och andra planerade pedagogiska aktiviteter. Vi arbetar mycket med att barnen ska känna sig trygga med alla vuxna på förskolan och de andra barnen i gruppen. För oss är det viktigt att vara nära barnen i deras lek och andra självvalda aktiviteter.

Läs mer om en dag på Tallkotten och inskolning hos oss

Lärande

Lek och lärande hänger ihop och därför vill vi ge leken stort utrymme på Tallkotten. I allt vårt arbete kring barns lärande utgår vi från läroplanen för förskolan. Barnen lär sig tillsammans och vi ser det som väldigt viktigt att barnen lär av och med varandra. Varje barn ska få känna att de är en tillgång i gruppen.

Vi ser varje barn som ett kompetent barn som vill utvecklas och lära sig nya saker. Vi ser barnen som upptäckare och vi är deras medupptäckare.

Ett exempel där vi jobbar medvetet med lärande är på våra dagliga samlingar. Vi arbetar där med matematiska begrepp samt språklig utveckling. Barnen får också öva på turtagande, att ta plats i gruppen samt att lyssna på varandra.

Miljö

Vi har en jättefin utemiljö med en stor gård i direkt anslutning till en park. Gården är lummig och har yta till både rollekar, sandlådelekar och spring- och bollekar och mycket annat.

Vi har en relativt stor gård för barnen att leka på tillsammans. Gården är lätt att överblicka och är ljus och öppen för barnen att vistas på.

Eftersom vi dessutom har så pass nära till skogar och lekparker så går vi ofta iväg på olika utflykter. När vi är i skog och lekpark så får barnen ge utlopp för sin energi och upptäckarlusta. De får uppleva skog och natur med alla sina sinnen, de blir trygga och bekanta med olika miljöer.

Utevistelsen ger också mycket träning för barnens motoriska utveckling och stärker barnens självkänsla och gemenskap med varandra.

Vår innemiljö är ljus och luftig med högt till tak och stora fönster.
Vi arbetar ständigt med att innemiljön ska vara så stimulerande som möjligt och möta barnens intressen och behov. Självklart anpassar vi miljön efter rådande barngrupp.

Glädje

Vi strävar efter att varje dag hos oss ska vara glädjefylld.
Vi arbetar aktivt med att lyssna in vad barnen är intresserade av. Barnen ska få ha roliga händelser i förskolan att se fram emot och vi tycker att det är viktigt att ta vara på leken och glädjen i vardagen.

Vi har till exempel stöveldisco för de yngsta barnen med ansiktsmålning och discodans samt gosedjursdag och även de äldre barnen har gosedjursdagar, maskerad och melodifestivalsdag. Vi uppmärksammar och firar alla barnens födelsedagar.

Vi tycket att det är viktigt att ta vara på glädjen i de vardagliga rutinerna som till exempel att samlingarna ska vara roliga och lustfyllda.

Ett glatt och positivt bemötande är en bra start på dagen och vi arbetar medvetet med att det ska vara en fin stämning på förskolan och att vi ska bemöta alla barn och vuxna på ett positivt sätt.