Kontakta Midgårdsskolan

Besöksadress: Paradvägen 36 901 84 Umeå

Bild för 'Naturvetenskapsprogrammet'

Naturvetenskapsprogrammet

Högskoleförberedande program som ger dig en bred kunskapsbas
1 Inriktningar:
  • Naturvetenskap

"Natur - med kreativa möjligheter"

Tycker du om att studera och vill ha många möjligheter i framtiden? Då är naturvetenskapsprogrammet en utbildning för dig!

Om utbildningen

Läser du natur på Midgårdsskolan får du dessutom möjlighet att maxa din utbildning med vårt breda valbara kursutbud utifrån dina behov och intressen. Vill du exempelvis kombinera dina naturvetenskapliga studier med estetiska kurser har du ett stort utbud att välja bland och välutrustade lokaler att nyttja.

På naturprogrammet får du fördjupa dig i biologi, fysik, kemi och matematik och utveckla din kreativitet och förmåga att lösa problem. Du utvecklar en förståelse för livets villkor, fysikaliska fenomen och skeenden samt kemiska processer. Vi varvar teoretiskt lärande med praktiska laborationer, fältstudier, exkursioner och studiebesök och använder oss av ett vetenskapligt förhållningssätt vilket betyder att du får undersöka, analysera och dra dina egna slutsatser. Inom svenska och främmande språk får du öva dig i att reflektera, argumentera och se samband samt att skriva avancerade texter. Genom att träna på färdigheter och arbetssätt som är viktiga vid högskole- och universitetsstudier får du goda förutsättningar för vidare studier.

Vi arbetar för att våra elever ska känna sig förberedda för studier och yrkesliv efter gymnasiet. Det gör vi exempelvis genom att ge dig möjlighet att under ditt andra år hos oss följa med en student på Umeå universitet och besöka ett program under en dag.

En utbildning för dig

Naturvetenskapsprogrammet förbereder dig väl för vidare studier och passar dig som är intresserad av naturvetenskap, matematik och som tycker om att studera.

Efter studenten

Utbildningen förbereder dig för en mängd olika yrken och utbildningar på universitetet och ger dig en mycket bred behörighet. Yrken som kan intressera dig som läser naturvetenskapligt program kan vara läkare, advokat, forskare, astronom, företagsutvecklare, veterinär m.m.

Se våra elever själva berätta om programmet:

Maxa din utbildning!

Är du intresserad av språk, kultur, musik, bild, dans, film/foto eller teater?
På Naturvetenskapsprogrammet har du unik möjlighet att kombinera dina studier med estetiska kurser. Inom ramen för valbara kurser och individuella val har du 400 poäng som du själv väljer hur du vill använda. Vi har ett stort urval av valbara kurser som gör att du kan forma din utbildning utifrån dina intressen oavsett om du vill fördjupa dig vidare inom naturvetenskapen eller bredda din kompetens och läsa programöverskridande kurser. Till exempel en kurs i programmering eller i keramik. Valet är ditt!

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Inriktningar

Inriktningen ger dig ökade kunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena. Här får du utveckla din förmåga att lösa problem och fördjupa dig ytterligare inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen ger dig de bästa förutsättningarna för universitetsstudier inom naturvetenskap och passar dig som vill läsa vidare till exempelvis läkare, ingenjör, veterinär eller matematiker.

SCHEMA

Här ser du ett exempel på hur schemat ser ut för en klass i årskurs 1 i år. En del pass (se exempelvis tisdag) består av flera parallella block. Det innebär att klassen är delad och/eller läser olika kurser under det passet vilket sker bland annat när eleverna läser sina valbara kurser (så kallade individuella val).

När eleverna tittar på sitt individuella schema ser de bara de kurser som de läser vilket kan vara färre än vad som visas i exemplet. Nedan syns schemat på klassnivå vilket betyder att alla kurser som eleverna i klassen läser visas.

Exempel på schema för NA årskurs 1

Ämnen och poäng