Tre snabba frågor till Oskar Önneby

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Hösten 2024 startar Samhällsvetenskapsprogrammet på Maja Beskowgymnasiet. Inför starten har Oskar Önneby, lärare och programansvarig för Samhällsvetenskapsprogrammet, intervjuats.

Tre snabba till Oskar Önneby, lärare i samhällsorienterande ämnen (religionskunskap och samhällskunskap) och finans (fördjupningskurs om finansmarknaden, hur man kan förvalta kapital osv.) på Maja Beskowgymnasiet:

Hur är läget?

– Det är bra! Det händer otroligt mycket i världen just nu, så mina lektioner blir väldigt spännande (även för mig som älskar politik och ekonomi!).

Varför ska elever i årskurs 9 välja Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) på Maja Beskowgymnasiet?

– Först och främst är SA en väldigt bred utbildning. Man har goda möjligheter till vidare studier senare i livet. Man får fördjupade kunskaper om vår gemensamma värld, hur vi samspelar med varandra, hur vi bygger politik, ekonomi och gemensamma samhällssystem. Om man har gått SA har man en god grund att jobba inom många delar av vårt samhälle som psykolog, journalist, lärare, socionom, polis med mera.

– Maja Beskowgymnasiet är en mycket bra skola och stimulerande arbetsplats. Här finns många duktiga, utbildade och engagerade lärare som brinner för det de håller på med. Både lärare och annan personal bryr sig om de elever som går här. Som lärare känner man för varje elev man har framför sig. Man vill att de ska klara skolan på bästa sätt.

Vad ser du fram emot just nu?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att få "sparka igång" SA till hösten. Som lärare är det en ynnest att få starta något man brinner för. Om du brinner för vårt gemensamma samhälle ska du gå här!

För mer information kontakta:
Oskar Önneby
programansvarig Samhällsvetenskapsprogrammet