Ny utbildning: Juridik på Maja Beskowgymnasiet

Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Ekonomiprogrammet på Maja Beskowgymnasiet växer och från och med hösten 2023 erbjuds två inriktningar; Ekonomi (som tidigare) och Juridik (ny inriktning).

– Det känns oerhört roligt att skolan kan erbjuda både Ekonomi- och Juridikinriktningen på Ekonomiprogrammet redan från och med hösten 2023. Det ligger helt i linje med skolans strävan att erbjuda de bästa utbildningarna i Sverige, säger Jonas Stenlund, rektor på Maja Beskowgymnasiet.
– I augusti startade vi fyra klasser på Ekonomiprogrammet på Maja Beskowgymnasiet och eftersom inriktningsvalet görs i årskurs 1 inför årskurs 2 så kommer även dessa elever att kunna välja Juridikinriktningen om de vill, avslutar Jonas Stenlund, rektor på Maja Beskowgymnasiet.

Ekonomiprogrammet vänder sig främst till dem som är intresserade av att arbeta inom juridik eller ekonomi, men programmet är högskoleförberedande och ger därför både möjlighet till fortsatta studier på universitet eller högskola och arbete. Att ha kunskaper inom juridik och ekonomi är något som är eftertraktat hos arbetsgivare i många branscher. Ekonomiprogrammet har ett högt tempo som kräver studiemotivation, men i gengäld får man kunskaper för livet.

Kicki Barrestål och Johan Edin är båda lärare på Ekonomiprogrammet på Maja Beskowgymnasiet