Kontakta Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Bild för 'Vuxenutbildning'

Vuxenutbildning

Utbildning för vuxna inom trädgård, lantbruk samt mark och anläggning
3 Utbildningar:
  • Trädgård
  • Mark och anläggning
  • Lantbruk

På Forslundagymnasiet erbjuder vuxenutbildningar som du kan läsa mer om nedan.

Grundutbildning 40 veckor inom inom mark och anläggning för vuxna ger dig grundläggande kunskaper för arbete inom markarbeten för vägar och ledningar, gröna ytor samt platt- och stenbeläggningar. Utbildning på hjullastare och grävmaskiner ingår. I kurserna ingår också kunskaper om markdränering, kabelläggning, vägtrummor, stensättning, anläggning av gröna ytor, uteplatser och planteringar, samt inte minst hur man kan påverka sin egen och andras arbetsmiljö. Miljöaspekten vävs in i de flesta momenten.

Här ingår kunskaper om olika materials hållfasthet, packningsförmåga, dräneringsegenskaper, med mera.

För vem?
Utbildningen inom mark och anläggning vänder sig till dig som har intresse för markarbete, anläggningsmaskiner, vill använda både huvud och händer, samt vill ha ett fritt och självständigt yrke. I utbildningen ingår både teori och praktiska övningar. Utbildningen är på gymnasienivå, för vuxna. Förkunskaper är grundskola eller motsvarande. Krav på B-körkort (bifoga kopia i din ansökan).

Här kan du läsa mer om kurserna som ingår i utbildningen. , 477.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Information och kontakt

Vill du veta med om utbildningsinnehållet kontaktar du Michael Pihlgren, lärare på utbildningen.

Tel 070-565 09 12.

Ansökan
Ansökan görs på Centrum för vuxenutbildnings webbplatssida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information om ansökan och antagning besök www.umea.se/komvux eller ring 090-16 17 20.

Klicka här för terminstider  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Grundutbildning trädgård 45 veckor är för dig som vill arbeta yrkesmässigt inom trädgårdsbranschen, men saknar utbildning och erfarenhet. Utbildningen ger en bred kunskap med fokus på trädgårdsskötsel och odling. Praktik och teori knyts ihop i de olika kurserna. Mycket av den praktiska utbildningen sker på skolan.

Utbildning inom trädgård för vuxna ger dig grundläggande kunskaper i bland annat växtkunskap, marken och växternas biologi, trädgårdsodling, skötsel av utemiljöer och trädgårdsmaskiner. Utbildningen är på heltid och kan inte läsas på distans. Avslutad utbildning ger goda möjligheter på arbetsmarknaden och till fortsatta studier till trädgårdsmästare.

Här kan du läsa om kurserna som ingår i utbildningen. , 519.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Information och kontakt

Vill du veta mer om utbildningsinnehållet kan du kontakta Jonas Stenlund, rektor.
Tel: 070-616 24 17.

Ansökan
Ansökan görs på Centrum för vuxenutbildnings webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Terminstider

HT 2023 - VT 2024: Vecka 33-25 (230814–240621), 45 veckor.

Senast uppdaterad: 4 september 2023
Sidan publicerad av: Tora Ahnlund